Now you can Subscribe using RSS

Submit your Email

Sep 3, 2009

NOVEL: CINTA KAMELIA 22

nur aynora
Datuk Jefferey mengambil tempat duduk di sisi Kamelia sewaktu mereka menunggu di balai berlepas.Orang ramai yang lalu lalang tidak mengendahkan mereka, masing-masing dengan hal mereka sendiri.

Kamelia memandang bosnya itu dengan perasaan hormat dan membalas senyumannya. Lelaki muda lewat 30-an itu memang sentiasa bergaya. Namakan saja apa yang dipakainya, semuanya sesuai dan tepat dengan penampilannya. Sekarang dia mengenakan kemeja lengan panjang berwarna hijau lembut yang dilipat separas lengan dipadankan dengan seluar panjang hitam. Serta merta Kamelia teringat penampilan Ijol yang begitu, pantang berlengan panjang, pasti akan dilipatnya separas siku.

“Who will fetch you today?”

“I’ll take taxi, Datuk.”

“Oh! I can sent, if you don’t mind.”

“Tak apalah Datuk, I’ll back on my own. Lagipun saya tak nak menyusahkan Datuk. Datuk pasti nak segera balik untuk jumpa anak dan isteri.” Sengaja Kamelia menjuruskan perbualan mereka ke situ. Dilihat wajah Datuk Jefferey selamba dan tenang, seolah-olah tidak berasa ghairah ketika mendengar kenyataan dari mulut Kamelia.

“Saya balik atau tak, sama saja.” Keluhnya.

“Dua minggu tak jumpa mereka, tak rindu ke Datuk?”

“Rindu? Macam awak yang rindu nak jumpa buah hati yang hari tu, kan?” Datuk Jefferey menguntum senyum memerli Kamelia.

“Mana ada, Datuk.” Kamelia menoktahkan pokok perbincangan yang hampir berbau peribadi itu.

“Pandai awak ya, nak sorok dari saya ke?”

“Tak lah Datuk. That personal thing let put behind, Datuk. Ada jodoh, ada rezeki kahwinlah saya. Kalau tak…”

“So, dah ada planning ke arah itu nampaknya.” Usik Datuk Jefferey kepada kakitangan atasannya itu.

Wajah Kamelia memerah di asak persoalan peribadi dari Datuk Jefferey. Rasa lama pula penantian untuk masuk ke perut kapalterbang yang akan membawa kakinya berpijak di bumi Malaysia kembali. Datuk Jefferey memang lelaki bijak dan tenang. Sebab itu dia dapat membaca raut wajah Kamelia yang berubah tatkala di usik tadi.

“Sesekali keluarlah dengan kita orang. Our staff dari bahagian teknikal pun ada ‘leisure group’ dia orang. If I’m not busy, I also join them in bowling, tennis and other sport games. You are not too busy, right?”

Sukan? Memang aku tak berminat. Kalau window shopping itu dinamakan sukan, itu sukan nombor satu yang paling aku gemari!

“How?”

“Sorrylah Datuk, saya kurang minat.”

“Kalau begitu awak minat apa?”

Eh! Kenapa dengan Datuk Jeffrey ni…aku nak hentikan perbualan, dia makin rancak pulak…tak boleh jadi ni; rungut Kamelia dalam hati.

“Cerita apa ni, bukan main rancak berbual…” entah dari mana datangnya Qayyum yang tiba-tiba mencelah telah mnyelamatkan Kamelia dari desakan bosnya tadi.

“Yes Qayyum, come join our forum. Ni hah! Kamelia tak minat sukan, mungkin you ada suggestion untuk assistant you ni?”

Qayyum tersengih mendengar saranan Datuk Jeffrey. Tadi tujuan dia datang hanya untuk menganggu perbualan mereka. Kini, bosnya itu mempelawanya turut sama di dalam perbincangan mereka. “Ingat bincang apa tadi, nampak serius betul. Rupa-rupanya Datuk nak ajak Melia bersukan.”

“Kenapa? You ingat I nak ajak Melia kahwin ke?” sambut Datuk Jeffrey dengan wajah yang manis.

“Tak lah Datuk…” Qayyum tersipu-sipu.

Berbulu telinga mendengar perbualan kedua-duanya. Kamelia ingatkan tadi kedatangan Qayyum menyelamatkan dirinya dari perhatian Datuk Jeffrey, tetapi kini kedua-dua lelaki berprofail tinggi di dalam syarikatnya itu seperti berpakat menderanya. Mendera perasaannya yang tidak berapa gemar bercampur gaul dengan mereka.

“Orang perempuan bukannya minat sukan Datuk. Tapi kalau pasal shopping, cerita tentang baju, kosmetik dan macam-macam lagi, dia orang suka lah. Cakap 24 jam pun tak apa.” Usik Qayyum sambil menjeling Kamelia yang sudah kelihatan resah.

“Siapa cakap? Semua benda pun kita orang boleh cerita, bukan setakat itu saja. Pasal ekonomi, politik, isu-isu semasa…asalkan ada yang sudi mendengar…” hujah Kamelia tidak mahu mengalah.

“Tapi setahu I, cerita itu semua menjurus kepada ekonomi rumahtangga, politik suami kahwin lain, isu-isu mekap terkini, beg terbaru…bukan gitu cik Melia?” Qayyum masih tidak berhenti mengusik.

Kurang asam punya Qayyum! Tak habis-habis. “Yang penting kami pun ada forum macam orang lelaki juga.”

“Forum mengumpat hal orang lain! Semua orang pun boleh buat forum macam tu…”

“You maksudkan wanita aje ke yang begitu? Lelaki kalau dah buat ‘ketupat’ lebih teruk dari orang perempuan.” Bidas Kamelia.

Datuk Jeffrey ikut ketawa melihat Kamelia yang sudah tidak senang duduk sentiasa diusik oleh Qayyum. Baginya Qayyum kelihatan berlebih-lebihan mengenakan Kamelia. Mungkin itu satu taktik untuk mendekati gadis manis itu. Dua-dua bujang, apa salahnya. Dalam diam dia berasa jauh hati sekiranya benar Qayyum berhubungan lebih dari rakan biasa dengan Kamelia. Bagaimana dengan dirinya? Bukankah dia telah mula mengharap…

***

Kamelia menahan teksi untuk pulang ke rumahnya. Beberapa buah beg yang besar di punggah ke bonet. Dia cuba menghubungi Ijol untuk memberitahu kepulangannya tetapi sehingga ke deringan terakhir, telefonnya tidak berangkat.

Sebaik tiba di rumah sewanya dan membasuh muka, Kamelia mengambil peluang untuk tidur dan merehatkan mata. Perjalanan singkat dari Jakarta tidaklah memenatkan sangat tetapi renungan penuh erti dari Datuk Jeffrey bagai menyengat tangkai hatinya. Lain benar perangai bosnya yang sudah berputeri dua itu. Ketika di ajak berbual perihal peribadinya, cepat-cepat dia menoktahkannya. Apa kena dengan Datuk Jeffrey tu? Takkan dia ada hati kat aku, kut; pelik Kamelia memikirkannya.

“Kita nak ke mana ni Datuk?”

“Saya nak ajak awak ke satu tempat. Tempat yang awak akan rasa damai, tenang…dan bahagia. Awak pasti suka.”

“Saya tak naklah Datuk. Lagipun pagi lagi ni, saya belum mandi lagi…”

“Tak apa. Lagipun kita boleh berjogging kat sana nanti. Boleh hirup udara segar…yang penting awak temankan saya ke sana.”

“Tak boleh Datuk. Saya dah janji dengan orang lain.”

“Siapa orang itu? Siapa? Kenapa awak tak terus terang dengan saya?” Datuk Jeffrey marah-marah.

“Datuk tak ada kena mengena dengan saya. Buat apa saya nak inform. Datuk bukannya kekasih saya, tunang pun bukan! Datuk tak ada hak nak paksa saya ikut cakap Datuk. Lepaskan saya Datuk…”

Kamelia meronta-ronta minta dilepaskan tetapi tangan tegap Datuk Jeffrey menghalangnya daripada melepaskan diri. Dia terpaksa akur dengan kehendak bosnya itu dan Toyota Harrier itu dipandu laju membelah lebuhraya. Lelaki itu yang berpakaian kemeja-t putih dan bertopi kelihatan agak santai dan tidak menakutkan. Tetapi, kenapa mesti aku rasa takut? Bukankah dia bos aku, orang yang aku kenali. Takkan Datuk Jeffrey hendak pengapakan aku? Bertubi-tubi soalan bermain di fikiran.

Mereka tiba di kawasan bukit yang berkabus dan sejuk. Suhunya mungkin berada di bawah 10 darjah selsius. Tubuh Kamelia menggigil kesejukan. Tak ada pulak orang berjogging di kawasan ini. Takkan aku dengan Datuk saja, mana orang lain. Jangan-jangan Datuk ada niat buruk terhadap aku. Aku nak mintak tolong dengan siapa nih? Kamelia berbisik di dalam hati sambil melempar pandangan jauh ke kawasan bukit yang berkabus.

Benar kata Datuk Jeffrey. Pandangan di hadapannya amat mendamaikan dan indah. Satu hari nanti dia akan datang lagi ke tempat ini dengan orang yang disayangi. Tiba-tiba ingatannya singgah pada satu nama. Ijol! Tetapi kenapa Ijol tidak mahu mengangkat panggilannya. Di manakah Ijol kini? Apakah perasaannya jika dia tahu aku keluar dengan orang lain?

“Cantik tak?” Datuk Jeffrey telah memeluknya erat dari belakang. Kamelia tidak sempat mengelak. Dia menolak tubuh Datuk Jeffrey sekuat tenaga. Tetapi pegangan lelaki itu amat kejap sehingga menimbulkan rasa sakit kepada tubuh Kamelia.

“Apa Datuk buat ni? Lepaskan saya Datuk. Tolonglah…lepaskan saya, Datuk.” Kamelia merayu minta dilepaskan.

“Saya tak akan lepaskan awak, Melia. Saya sayangkan awak. Saya telah jatuh cinta pada awak, Melia. Awak tak faham ke? Saya tak akan lepaskan awak kepada orang lain. Tidak! Kamelia…”

“Kasihanilah saya Datuk. Sakit Datuk…jangan buat saya macam ni…”

Kamelia merayu-rayu minta dilepaskan tetapi Datuk Jeffrey seperti orang hilang akal tidak memperdulikan rayuan Kamelia. Bosnya itu cuba bertindak melebihi batasan. Kamelia menggunakan kudrat yang ada dengan menolak tubuh Datuk Jeffrey yang sedang mencengkam pergelangan tangannya. Dalam pergelutan menyelamatkan diri, tanpa disengajakan Datuk Jeffrey tertolak tubuh Kamelia ke kaki bukit yang curam itu.

“Ya Allah!” jeritan Kamelia sayup-sayup hilang di telan alam.

“Aduh! Apa kena dengan aku ni?”

Bunyi deringan di telefon memeranjatkan Kamelia yang sedang kehairanan bagaimana tubuhnya boleh berada di atas lantai. Bukankah tadi dia tidur di atas? Kepalanya terasa sengal akibat terhantuk di kaki katil. Alhamdulillah…selamat rupanya aku. Perh!! Kejadian itu hanyalah mainan mimpi rupanya.

Telefon bimbitnya terus berdering minta cepat diangkat. Dengan keadaan yang masih mamai, dia mengangkat telefon.

“Hello…”

Suaranya kedengaran lemah.

“Sayang…sorry, saya sibuk sikit. Saya tak sempat angkat call tadi. Ada hal yang kena selesaikan segera. Awak kat mana ni? Bila nak balik? Kenapa suara lemah aje, awak sakit ke?” pertanyaan demi pertanyaan terhambur keluar dari mulut Ijol.

“Saya okey…”

“Barbakul-bakul soalan saya, itu aje yang awak boleh kata?”

“Saya penat, Ijol. Tadi saya mimpi…”

“Tu lah, rindukan saya sampai termimpi-mimpi…betul kan, awak mimpikan saya yang macho ni…”

“Er…er….”

“Apa tergagap-gagap tu. Kalau lidah awak susah nak cakap, saya tau…mesti mimpikan hantu. Kalau mimpikan saya taklah lidah awak kelu nak berkata-kata.”

“Yap! Mimpikan hantu kepala hitam!” luah Kamelia berbohong.

“Sayang bila nak balik?”

“Itulah, saya call tak nak angkat. Saya dah ada atas tilam kat rumah saya ni. Tadi siang saya sampai. Lagipun dari Jakarta ke KL taklah lama sangat dalam flight tu. Pejam celik dah sampai.”

“Masya’Allah…saya lupa awak balik hari ni. Sorry sayang…sorry banyak-banyak. Saya lupa. Erm…dah boleh dating dengan awak la ni…”

“Siapa kata. Kena tanya tuan punya badannya dulu, sudi ke tidak nak dating dengan awak.” Kamelia berpura-pura jual mahal, padahal dia ingin sekali berjumpa dengan Ijol yang dirindui setengah mati.

“Saya kan muka seposen, orang tak sudi dengan rela, saya guna paksaan, yang penting terubat rindu saya pada awak…” Ijol bersuara manja di hujung talian.

Kamelia tersenyum bahagia kerana Ijol tidak ambil hati dengan kerenahnya. Buatlah apa sekalipun yang menyakiti hatinya, kelak dia akan datang kembali dengan selamba, tanpa ada rasa ego. Bukankah mereka pasangan yang telah menginjak dewasa, begitu kata Ijol setiap kali jika Kamelia merajuk.

“Melia…saya ada benda nak cakap dengan awak. Benda ni penting, tapi saya tak tahu macam mana nak bagitahu awak…saya takut…”

Kamelia berdebar-debar sebaik sahaja Ijol mengeluarkan kata-katanya itu. Apakah ‘benda penting’ yagn dimaksudkan oleh Ijol itu? Benaknya cuba membuat spekulasi tetapi kerana dirinya yang masih keletihan, dia tidak mampu berfikir panjang.

“Apa benda yang awak nak cakapkan? Ada kaitan dengan saya ke?”

“Memang ada. Setiap apa yang saya buat selalunya ada kaitan dengan awak. Awak kan tunang saya, bakal isteri saya…”

Ada kaitan dengan aku? Apa bendanya tu? Ijol suka benar membuat orang berada di dalam teka-teki…rungut Kamelia dalam hati.

“Sayang…”

Diam. Kamelia tidak menyahut pun panggilan Ijol.

“Sebenarnya…”

“Saya nak jumpa awak juga. Saya tak boleh cerita kat telefon, takut awak salah faham. Takut awak terus tak nak jumpa saya. Kalau awak tinggalkan saya, mati saya Melia!”

Kenapa sampai soal hidup dan mati yang diungkapkan ni? Serius benarkah apa yang mahu diceritakan itu? Makin pusing fikiran Kamelia ditambah dengan mimpi buruk yang menyerang tidurnya tadi. Benar kata ibunya, cuci badan dahulu sebelum tidur. Kamelia teringat tadi dia tertidur sebelum sempat membersihkan badan, inilah padahnya.

“Bila?”

“Bila?” soal Kamelia kembali kerana dia tidak faham apa yang dimaksudkan oleh Ijol.

“Bila awak free. Saya akan turun KL. Saya akan ambil cuti khas untuk lepaskan rindu pada awak.”

“Gatal!”

“Awak aje yang boleh tolong garukan…ha…ha…”

“Suka lah tu. Okeylah Ijol, saya nak mandi. Nanti awak call lagi…”

“Okey sayang, mandilah cepat, biar bau wangi sikit. Patutlah baunya sampai ke JB!” usik Ijol.

“Ijol!”

Ijol telah meletakkan telefon tanpa sempat mendengar jeritan Kamelia.

***
Keadaan di KLCC sangat sibuk dengan orang ramai berpusu-pusu ke sana sini dengan tujuan masing-masing. Kamelia meninjau jam di pergelangan tangannya. Hampir setengah jam dia menunggu, tetapi orang yang ditunggu tidak juga menjelma. Hari minggu begitu memang sukar mendapatkan tempat kosong di restoran makanan segera terutamanya di Mc Donald ataupun KFC. Jadi, Kamelia terpaksa menunggu sambil berdiri di hadapan kedai yang menjual pelbagai beg tangan berjenama mewah.

“Ada diskaun tak dik?”

“Ini semua baru sampai, kak. Jadi beg dijual pada harga asalnya. Tetapi kalau akak nak yang ada sale, yang kat dalam sana. Kita ada bagi sehingga 70 peratus diskaun, kak.” Peramah gadis penjual itu menerangkan dengan senyuman yang sentiasa terukir di bibir.

Kamelia berjalan pula ke kawasan yang menjual beg tangan berjenama Gucci. Rekaannya sangat cantik dan menepati citarasa masakini. Kamelia membelek tanda harga yang terpampang. Hah! RM750. Dia meletakkan kembali beg tersebut ke tempatnya. Bukannya dia tidak mampu, tetapi terasa sayang pula duit gajinya digunakan untuk membeli beg yang hanya digunakan beberapa kali dalam setahun.

“Awak nak yang mana satu?”

Teguran satu suara di belakangnya membuatkan Kamelia terkejut. Bau haruman Body Shop dari tuan empunya badan menunjukkan bukan ini orangnya yang ditunggu-tunggu. Dia arif benar siapa di belakangnya itu. Buat apa pula dia di sini? Takkan mengekori aku? Tapi, untuk apa? Serta merta igauan mimpinya datang menjelma, membuatkan tubuhnya terasa seram sejuk.

“Awak pilihlah, saya bayarkan.” Bisik lelaki itu di cuping telinganya.

“Datuk! Apa Datuk buat ni?!”

“Saya….saya…ternampak awak tadi. Sorang aje?” Datuk Jeffrey menggelabah sebentar, tidak menyangka yang Kamelia akan menekan suaranya begitu.

“Saya tunggu kawan.” Datar sahaja Kamelia menjawab.

“Oh! I see…”

Kamelia memandang sekilas wajah Datuk Jeffrey yang berubah kelat. “Datuk dengan anak isteri ke?”

Datuk Jeffrey menggeleng. “Sorang. Saja jalan-jalan, ingatkan nak cari hadiah untuk anak saya. Birthday dia dah lepas, tetapi saya terlupa.”

“Oh!”

“Mana kawan awak tak sampai lagi?”

Kamelia meninjau sekeliling tetapi mustahil dia dapat menangkap kelibat Ijol di dalam lautan manusia yang mudik hilir di kompleks membeli belah itu. Namun, di dalam tinjauan rambangnya itu, dia ternampak kelibat Khadeeja sedang membelek sesuatu di kedai jam tidak jauh dari tempatnya berdiri. Ah! Kebetulan pula, ada dia, ada Datuk Jeffrey. Dalam tak sedar dia tersenyum sinis.

“Dia belum sampai? Kawan yang call hari tu ke?” Datuk Jeffrey mengucapkan frasa yang sama dalam misinya untuk menebak yang mana satu buah hati Kamelia.

“Mungkin, Datuk.”

“Mungkin?”

“Datuk tak kenal dia, saya rasa lebih baik saya pun tak perlu bercerita lanjut tentang kawan saya tu pada Datuk.”

“Awak suka mengelak.”

Kamelia tidak menjawab kenyataan dari Datuk Jeffrey itu. Sebaliknya dia menyindir, “Betul ke Datuk sorang aje? Tak ada bawak miss bodyguard?”

“Awak suka kenakan saya.”

Sebelum beredar Datuk Jeffrey sempat berbisik, “Jaga diri awak. Kita jumpa di pejabat esok.”

Kamelia menghantar bosnya pergi dengan pandangan kosong. Sedangkan hatinya sudah semakin jengkel mengenangkan Ijol yang telah terlewat lebih dari setengah jam. Kemanakah gerangan lelaki itu. Apakah dia masih ingat kepada pertemuan yang dirancang ini? Ijol…Ijol…

nur aynora / Author & Editor

Mykarya.com adalah blog perkongsian e-novel, cerita korea dan drama melayu.

0 comments:

Post a Comment

TINGGALKAN KOMEN ANDA:

Coprights @ 2016, Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates