Korean Drama : Aku & 'MIDAS'




MIDAS
Kisah kehidupan seorang lelaki biasa dan chaebols dalam pengambilalihan & penggabungan, pasaran saham dan dunia kewangan.

Berikut diskripsi watak2 di dalam drama korea - Midas:

Kim Do Hyun (32 years old)

A smart man without ambition. Graduated as the best of his class from Korea’s best university, he also the best when attended law school.
His father left home when he was a child, leaving him in poverty. His mother raised him in hardship and passed away when he was in law school.
He only feels warmth in his heart when he is with his long-time girlfriend Jung Yun and her family.
He wants to start a family and live happily with Jung Yun.
After graduate from law school, he joins the best law firm to make a living and maintains a stable and comfortable life.
However, his dream of peace life is shattered when he was chosen by someone and sells his soul for money.


Lee Jung Yun (27 years old)

Long time girlfriend of Do Hyun.
A quiet and unattractive student during middle and high school and was the same when she entered nursing school.
Until, she met Do Hyun and her life started to change. Her luck in life is started. She is dating Do Hyun and about to marry him but she still finds it hard to believe that she is his girlfriend.
After graduated from nursing school, she was employed by Korea’s best general hospital and not long after that she became a nurse for that hospital VIP’s wing.
However, Do Hyuk started to be a different person after he entered a law firm. Finally she finds out that Do yuk has another woman.
She plans a revenge by throws her soul away, becoming the woman of a son of chaebol named Yoo Myung Joon.
Yoo Myung Joon is the patient of the hospital VIP room where Jung Yun is assigned who suffered terminal stage of cancer.


Yoo In Hye (40 years old)

The eldest daughter of Yoo Pil Sang family.
Yoo Pil Sang seems like avarage rich family, but his real wealth is in the same size with Samsung and Hyundai.
Yoo In Hye has 2 older brothers, a younger brother (her biological brother) and a younger sister, which 5 of them came from several different mothers.
She grew up with her biological younger brother (Yoo Myung Joon) and her mother who was abandoned by her father.

In order to escape from the negative image of “the abandoned daughter of a chaebol”, Yoo In Hye left Korea to USA . During this period of time when she was away, her mother started suffering some mental disorder. Thus, the job of looking after her fell in the hands of Myung Joon.

She attended university and got MBA from USA, then gained experience as securities broker in Wall Street. Now she is the president of her own multi-billion dollar hedge fund.
Her grandfather’s loan business plus her father’s real estate business plus her hedge fund company can sway Korea’s economy.
She’s a powerful woman with no romantic experience and never been married.
She hates but also admires her father, makes her a strange monster.


Yoo Myung Joon (31 years old)

The younger brother of Yoo In Hye. Unlike his sister, he has a more softer and more delicate character.
He believes that money is the reason to the misfortune that he has suffered. Therefore, he finds that money is evil and despicable.
Due to the prejudice towards money and his own birth, Myung Joon seems cynical and waste his time by partying from dusk til dawn. He was like this till Jung Yun appeared in his life.
Myung Joon found himself down with terminal stage cancer and the nurse who was in-charge of him was Jung Yun.
As time goes by, there was some chemistry and love blossoming between the two.




##mykarya: Drama ini sedang bersiaran di saluran 393 One untuk yang melanggan HD. Walaupun ceritanya kurang adegan cintan cintun, tetapi isi kandungan dan tema amat menarik minat saya untuk mengikuti siri ini setiap malam rabu dan khamis.



Itulah kebenaran dunia korporat, itulah perjalanan sebenar sebuah keluarga yang dilimpahi dengan kekayaan. Bayangkan...harta keluarga Yu Pil Sang saja melebihi bilion Won. Bak kata orang, boleh menggoncangkan seluruh Korea!! Dahsyat tu!!

Kreatif sunggu pengarahnya, kan?
spacer

Tiada Tajuk 2


Si pokok kelapa dan si jantung pisang benar-benar duduk bertenggek di atas pembahagi antara rumah mereka. Di raut wajah masing-masing tidak sabar mahu menyuarakan hasrat yang terpendam. Yang pertama tentulah menolak rancangan papa dan mama mereka untuk dijodohkan, dan yang kedua tentulah plan B, iaitu plan kecemasan. Jika suara hati mereka tidak diendahkan, mereka mahu melanjutkan pelajaran ke luar negara. Tetapi di tempat yang berbeza. Baru padan muka mereka!

“Mana dia orang tak muncul-muncul ni. Perut dah pedih sakan.”

“Aku pun sama Kay. Entah apa yang dikerjakan kat dalam. Lama sangat.”

“Kau pergi jerit jap.”

“Kaulah Kay! Suara kau lagi kuat.”

“Kau lah. Suara aku halus. Macam mana mama dan papa kita nak dengar. Kau kan selalu jamming dengan budak-budak Pearl kat studio. Suara kau merdu dan …”

“Bunyi jantan kan. Aku tahu kau nak cakap yang itu.”

Kay angkat kening. Mula sebelah. Kemudian angkat kedua-dua belah. Mat perasan ni selalu angkat bakul masuk sendiri, ops! silap…masuk bakul angkat sendiri! Dia tak tahu hati Kay di dalam penuh dengan ayat-ayat kutukan. Susah ada kawan syok sendiri.

“Kau tak puas hati?” Jay mengeluarkan senjata provokasi.

“Ada aku cakap?”

“Dari air muka aku dapat baca. Kalau suka cakap…”

“Kau tengok muka aku ni jap. Ada muka suka atau benci?”

“Meh aku telek …”

“Eh! Apa ni…” Kay menolak tangan Jay yang mahu memegang pipinya.

“Dah kau suruh, aku buatlah. Macam tak biasa. Eleh!”

“Memang tak biasa, what!”

“Kalau si mamat kurus melengking tu bagi pulak.”

“Dengan dia sebab dalam hati ada cinta…tak macam kau. Dalam hati…”

Jay menyampuk deras. “Ada gula. Gula-gula lollipop…ha! ha! ha!”

Tangan kanan Jay dengan kasar memegang muka bujur Kay yang licin melepak tanpa sempat Kay menolaknya. Jarak mata Jay dan pipi Kay hanya beberapa inci. Jay nak sakitkan hati Kay. Alang-alang Kay suruh tengok muka dia, baik Jay buat betul-betul. Selama ini dia tengok sebelah mata saja sebab dia sudah naik muak dengan si jantung pisang ini. Sudah bertahun-tahun mereka berjiran, semuanya tentang Kay dia sudah hafal. Dia sudah jelak.

Malangnya beberapa saat ketika insiden itu berlaku, baik Jay dan Kay terdiam kelu. Membisu seribu bahasa. Alam maya yang tadinya bising dengan bunyi nyamuk dan unggas waktu malam seolah-olah ikut terkedu. Mulut murai mereka berdua entah hilang ke mana. Apa dah jadi ni? Desahan nafas dan debaran di dada Jay dan Kay begitu jelas kedengaran. Sukar ditafsirkan isyarat nafas dan debaran di dada mereka. Bencikah? Marahkah? Tangan Jay kaku di pipi mulus Kay. Mata Kay pula bulat merenung bebola coklat anak mata Jay.

“Jay?”

“Kay?”

Tiada balasan. Tiada respon.

“Ish! Budak-budak ni. Dah kena sampuk ke apa? Tadi bukan main berkeriau macam kucing dengan anjing bergaduh.”

“Kenapa dengan budak-budak tu Kak Mila?”

“Entah! Dari tadi macam itu aje gayanya. Aku pun tak tahu apa kena dengan dia orang ni Wati.”

“Ada apa yang kecoh-kecoh ni Mila, Wati. Budak berdua tu mana? Tadi masa aku mengaji bukan main becok mulut suruh cepat. Bila kita dah keluar, dia orang pulak tak ready.” Suami Mila yang bernama Wan Harun mencelah.

“Cuba abang Wan nengokkan tu. Macam ada yang tak kena aje.” Wati bersuara risau.

“Laa…duduk macam tu pun sempat tangkap cintan. Memang kurang adab betul dia orang ni.” Wan Harun menepuk kuat bahu anak bujangnya.

Serta merta tangan Jay terlepas dan nasib tidak baik, dia telah tertolak tubuh kecil Kay ke atas tanah. Dahi Kay terhantuk pada bucu tembok menyebabkan dia mengaduh kesakitan. Semua orang berlari mendapatkan Kay yang sedang memegang dahinya. Ada darah di situ.

“Pergi ambilkan emergency kit kat dalam. Cepat.” Mila menyuruh anaknya itu sambil tangannya memaut tubuh kurus Kay. Dia merasa kasihan melihat keadaan Kay yang sudah dianggap seperti anaknya sendiri.

“Eh! Kak Mila tepi sikit. Kay ni anak saya. Biar saya yang uruskan.”

“Aku lupa. Aku rasa dia dah macam anak aku sendiri.” Bahasa pertuturan Mila memang agak kasar tetapi hatinya baik. Dia memang suka ber’engkau’ ‘aku’ dengan semua orang termasuklah kawan baiknya itu.

“Biasalah tu Kak Mila. Naluri seorang ibu…” Wati tersenyum mengerti.

Setelah Jay membawa barang-barang yang diperlukan, Wati membersihkan luka kecil di dahi Kay dan membalutnya dengan handy plus. Luka Kay hanya kecil sahaja. Wati meminta semua orang agar tidak risaukan Kay. Lega Jay melihat Kay yang sudah duduk di kerusi di ruang tamu rumahnya. Sekarang mereka hanya menunggu kepulangan ayah Kay dari tempat kerjanya. Ayah Kay ada menelefon dan memberitahu bahawa beliau dalam perjalanan pulang.

“Kenapa yang tadi tu…”

“Kenapa apa?” Kay menyoal Wati semula.

“Eh! Kita tanya dia, dia tanya kita balik.”

“Hah! Jay. Apa yang jadi tadi tu? Korang macam kena sawan aje?”

“Yang tadi tu. Ohh! Saya tertolak Kay. Tak sengaja.”

“Bukan itu. Sebelum itu.” Mila pula menyoal anak bujangnya.

“Yang mana mama? Tak ada apa-apa pun yang terjadi.”

Mila dan Wati berpandangan dan saling bertukar senyum. Berlakon tiada apa yang terjadi tetapi mata orang tua mana boleh ditipu. Hakikatnya, Wati dan Mila sangat bahagia jika yang terjadi tadi adalah satu kenyataan. Memang itu yang dimahukan, Jay dan Kay jatuh cinta. Mudahlah urusan mereka nanti.

“Semua orang dah ada?” Satu suara garau mengejutkan momen yang sedang dinikmati oleh Wati dan Mila.

Sambil memandang Taib, wajah Wati dan Mila masih berbekas dengan senyuman.

“Kenapa isteri kita ni Wan Harun? Ada yang tak kena ke?” Taib menyoal Wan Harun yang sedang duduk dengan kaki bersilang.

“Entahlah! Anak-anak dengan mamanya sama aje. Kena sampuk kut!”

“Dahi kamu kenapa Khatijah? Bertampal bagai…jatuh ke?” Taib memandang anaknya.

Sebaliknya Jay ketawa terbahak-bahak apabila Taib menyebut nama Khatijah. Dia mengira hingga tiga dan kemudian dia tahu Kay akan berkata begini, “Papa ni bosanlah. Nama kita cantik dan glamour, tapi papa call me by that classic name. I don’t like!”

“Udah! Udah! Ni kenapa dengan dahi kamu?”

Kay tidak jadi membuka mulutnya. Jay terus tersengih-sengih macam kerang busuk. Syok! Si jantung pisang asyik terkena aje hari ini. Padan muka kau!

“Pokok kelapa dah tolak Kay sampai jatuh, papa.”

“Saya tak sengaja Papa Taib. Dia yang kurus sangat…lepas tu…”

“Dua-dua pun sama. Full stop! Kita bincangkan hal korang berdua sekarang.” Wan Harun membetulkan cermin matanya.

Semua orang terdiam apabila pemilik Bunga Teratai Holdings itu bersuara.
spacer

Perjalanan Mencari Dia


Mungkin benar kau kata
Yang aku ini bukan mutiara idaman
Yang aku ini tiada indah
Yang aku ini tidak setanding dalam menemani
Sebuah ruang hati yang kau anggapkan,
Kau saja yang sempurna

Telah menjadi lumrah
Rasa hati yang terguris
Ku bawa lari ke dalam jurang benci
Ku bangun membina tembok maruah
Agar dapat aku buktikan
Tanpamu aku mampu, tanpamu aku masih berdiri

Tetapi aku manusia biasa
Menagih cinta biasa
Dan kekadang aku tersungkur
Dalam mengintai kasihmu

Biar aku teruskan
terus mencari si dia yang lain
yang kau selalu katakan
jika ini yang mampu membuat kau tersenyum
jika ini yang bisa menawan sebuah ego yang kau agung-agungkan!
Aku kan pergi...

Yang lemah jangan kau tindas
tidak perlu di ulangi kata kiasan
yang menghiris hati
aku sedar siapa diri ini
spacer

Kita ~ Nura Azata


“Dah besar nanti, kita kahwin nak?” Tanya Iyan berpuluh tahun lalu ketika mereka berdua sama-sama di sekolah tadika. Maklumlah budak kecil, bukan tahu apa. Dia ingat kahwin tu macam main masak-masak agaknya. Rasha yang kebetulannya sedang bermain tanah liat terus mengecilkan mata lantas menjelirkan lidah ke arah Iyan. “Tak mahulah. Awak gemuk!”

*****
Album gambar lama direnung kembali. Teringat pula akan Rasha, budak lelaki yang tak lah berapa kacak, air liur asyik meleleh tepi bibir, ditambah pula dengan hobinya yang asyik menangis tu, naik meluat. Namun, kerana mereka berkawan baik masa kecil, jadi itu sajalah yang dia nampak sebagai jodohnya apabila mereka besar kelak. Tapi—itu dulu!

Kini, dia sudah pun bekerja sebagai guru matematik di sebuah sekolah rendah. Bekerja dengan budak-budak, MasyaAllah—nakalnya! Tak dengar cakap. Bila mereka degil, jentik sikit kejap lagi mak bapak sampai depan mata. Alamak! Aku ni nak mengajar, bukan nak cari pasal. “Encik, sebab cikgu saya rotan masa kecil-kecil dululah saya berjaya jadi guru sekarang ni.” Jawapan seperti itulah yang selalunya menyelamatkan Iyan daripada dikenakan tindakan...

Iyan kini berumur 27 tahun, masih bujang, dan masih memilih. Bila ibu memilihkan calon, kononnya tak kacaklah, tak berduitlah. Maaf sikit! Dia bukannya kejar lelaki kaya, tapi sekurang-kurangnya tak adalah nak meminta-minta duit dia lepas kahwin nanti. Itu cuma alasan aja. Hakikatnya, dia memang tak ada hati nak kahwin.


Hari ini adalah hari yang sedikit malang baginya. Rasha, iaitu bekas kawan lelaki juga bekas jirannya sejak kecil juga memulakan tugas di sekolah itu sebagai seorang guru Sains. Boleh tahan kacak mamat ni. Sebenarnya, mereka dah lama sangat tak jumpa. Keluarga Rasha berpindah ke Melaka ketika mereka berumur 9 tahun. Sejak itu, dia tak ingat lagi pada Rasha, kecuali ungkapan memalukan ketika di sekolah tadika dulu.
Ish, tebal betul muka aku. Mana nak sorok? Ah! Dia tak kenal aku kot? Dia mesti dah lupakan aku. Macam mana aku masih ingat dia? Itu—bekas jahitan pada lengan kirinya, dengan tanda 'chicken pox' pada pipi. Kenal sangat. Nama pun aku ingat lagi. Rasha Bin Atan. Harap-harap dia tak ingat aku. Harap-harap sangat....


“Hai, Iyan. Sombong betul. Buat-buat tak kenal kita aja.”


Alamak! Dia kenal pulak...





*****


Rumah sewa baru ni, kira okeylah juga. Rumah pangsa. Dekat dengan sekolah, jalan kaki pun boleh. Bukan tak nak beli kereta, cuma—gayat nak memandu. Dah 2-3 kali ambil ujian memandu, gagal! Tapi, janganlah beritahu orang, malulah.
Rasha—dia sendiri yang buat keputusan nak pindah sini semula. Kononnya inilah tanah tumpah darahnya. Tapi sebenarnya dia nak cari Iyan. Rifariyan. Nama macam tu bukan susah nak cari. Dekat Malaysia ni, mungkin dia saja yang punya nama sepelik itu. Itu pun secara tak sengaja dia cari dekat FaceBook, maka terpampanglah muka comel seorang wanita—dialah tu agaknya. Sanggup dia mengintai Iyan, kerja di mana, tinggal di mana. Dan akhirnya mereka berjumpa di sini. Iyan pasti fikir mereka terjumpa secara tak sengaja.


Dari jauh, dia mengintai Iyan, dengan baju kurung merah jambunya, dengan beg tangan berliannya, macam nak pergi pertandingan ratu cantik. Dia akan berpura-pura terserempak dengan gadis itu. Dia akan berpura-pura tak sengaja menyewa di sebelah rumahnya. Kenapa ya? Saja nak mengenakan Iyan, atau... dia ada hati?


“Eh! Iyan. Awak tinggal sini ke?” Tegur Rasha secara tiba-tiba hingga termelatah Iyan dibuatnya.

“Awak ni, terperanjat tau. Apasal tak beri salam dulu?” Marah Iyan sambil mengurut dada.

“Maaf. Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh.” Rasha semacam bersyarah pula.

“Waalaikumsalam. Awak buat apa dekat sini?” Iyan mengerutkan dahi.

“Rumah saya dekat sini.” Katanya sambil mengusap kepalanya dengan rasa segan yang amat.

“Ya ke? Malangnya awak tinggal situ. Rumah tu kan... ada...” Iyan cuba menakut-nakutkan Rasha.

“Kita tahu. Ada hantu, kan? Tak pun ada monster. Atau...” Rasha menggaru-garu dagu yang tak gatal.

“Eeii... Sudahlah. Malas nak layan awak.”


Ha! Ha! Dia memang ada hati dengan gadis itu. Bila berdepan aja, mulut pun macam tergagap-gagap nak bersuara. Kesian, macam orang OKU. Pelik aja Iyan tengok. Tapi apa nak buat. Itu semua pasal kata-kata Iyan masa sekolah tadika dulu. Hei, Rasha pegang sampai mati tahu! Dia pasti gadis itu akan membesar sebagai gadis yang paling cantik dalam sejarah (Chewah!). Cuma, mungkin Iyan dah lupa dengan kata-kata keramat dia dulu tak? Mungkin juga...


Tuk... tuk... tuk... Pintu Iyan diketuk.


Pintu dibuka. Kelihatan Iyan cantik dengan rambutnya hitam mengurai, dengan sepit rambut berbunga kecil di sisi telinga kanan. Memang cantik—walaupun Iyan berbadan gebu.

“Awak, kita sakit perutlah. Ada Chi Kit Teck Aun tak?” Kata Rasha lalu mengusap kepalanya.

“Kalau sakit perut kenapa picit kepala? Mengada-ngadalah awak ni. Ini mesti nak minta lilin, tak bayar duit karan.” Bebel Iyan.

“Helo Cik adik, tak nampak ke rumah kita tu terang-benderang cam stadium. Alah, setakat bil karan tu, dengan bil awak sekali kita mampu bayar tahu!” Balas Rasha.

“Iya? Habis tu?” Iya memeluk tubuh.

“Err... kita laparlah. Jom pergi makan nak? Kita bukan tahu tempat-tempat makan dekat sini.”

“Tak naklah. Kita tak keluar malam, terutamanya dengan lelaki. Faham?”


Iyan terus menghempas pintu.


“Ces! Kerek betul minah ni. Kita nak mengorat dia pun dia tak sudi. Kot membujang sampai ke tua, baru padan muka dia. Kalau aku tak pinang dia, siapa nak nakkan dia yang bermulut tempayan tu.”

Kemudian pintu dibuka semula.

“Cik abang, awak tak payah nak membebel depan rumah anak dara orang. Buruk benor perangainya. Baik duduk rumah diam-diam. Kejap lagi kita hantar makanan.”


Pintu ditutup kembali.

“Ha! Ha! Taktik aku menjadi. Aku akan memastikan Iyan menjadi milik aku dalam 60 hari lagi.”
*****

Pagi-pagi sebelum ke sekolah, Iyan akan memastikan rumahnya berkemas. Dapur bersih tanpa sebiji pinggan kotor sekalipun. Petang ni dia nak pergi belanja dapur. Barang-barang dapur semakin larap sejak Rasha tinggal sebelah rumah. Iyalah, setiap malam ketuk pintu rumah orang, minta makanan. Tak malu agaknya. Nasib baiklah aku kenal dia, kenal keluarga dia. Kalau orang lain, dah tentu awal-awal lagi aku dah ketuk pakai penyapu!


“Rasha suka aku ke? Taklah. Dulu dia kata aku gemuk. Sekarang ni pun, aku masih gemuk. Tak ada beza pun. Ho! Ho! Aku saja perasan agaknya!”

Di sekolah, aku ada peminat sendiri. Cikgu Arsyad adalah peminat setia aku sejak kali pertama aku jejakkan kaki ke sekolah ni 3 tahun lepas. Kesian dia. Daripada dulu dia cuba mengurat aku. Dialah yang tumpangkan aku masa aku takda kereta dulu. Dia juga yang pinjamkan payung kalau hari hujan. Kalau hari panas, dia beri aku sepaket tisu, hmm... macam-macam lagilah taktik orang bujang. Mulanya tak kuasa aku nak layan, tapi kesianlah pada dia. Padahal dia ni kacak, rupanya macam Salman Khan masa kurus, tapi masih membujang. Kot memilih tak?


“Hai, Iyan. Awak dah sarapan? Saya ingat baru nak pergi kantin.” Sapa Arsyad.

“Hai. Saya dah sarapan awal-awal lagi. Kalau awak nak sarapan, saya boleh teman.” Balas Iyan.

“Ha'ah. Kita pun boleh temankan.” Tiba-tiba Rasha mencelah. Matanya bukan main tajam merenung Iyan. Marah kot?

“Awak ni, Cikgu Rasha, kan? Awak kenal Iyan ke?” Tanya Arsyad, dengan perasaan ingin tahu.

“Kenal sangat. Macam isi dengan kuku. Rapat hingga tak ternampak ruang diantaranya.” Jawab Rasha dengan bersungguh-sungguh.

“Okeylah. Saya pergi dulu. Ada kerja.” Tiba-tiba Arsyad merajuk.

Iyan terus memukul Rasha dengan fail di tangannya.

“Awak ni apasal? Cakap merepek-repek. Pukul karang.”

“Pukullah, kita rela.” Rasha mengenyitkan matanya ke arah Iyan.

“Eii... tolonglah!”

*****


Tengahari tadi, secara tak sengaja dia terdengar perbualan antara Iyan dengan Cikgu Rosmah. Kata Iyan, dia nak pergi beli barang dapur dekat Carrefour petang ni. Ini peluang ni.

Cuma, dia berbulu betul dengan kelakuan Cikgu Arsyad. Ada juga dia tanya cikgu-cikgu lain tentang hubungan mereka. Hm... semua orang tahu Cikgu Arsyad tu bertepuk sebelah tangan. Sudah bertahun-tahun mereka digosipkan, tapi Iyan buat muka toya saja. Baguslah tu Iyan. Awak dah janji nak kahwin dengan kita, jadi awak kena kotakan janji tu. Kalau tidak, habislah awak—Iyan!


Pukul 3.46 petang, dia tercari-cari kelibat Iyan di sana. Mestilah di bahagian makanan, iya tak? Iyan kan suka makan. Ho! Ho!

“Ehem... awak buat apa dekat sini?” Tiba-tiba Iyan menyapa dari belakang.

“Eh! Iyan kita suka kat awak!” --Rasha termelatah.

“Awak nak kena pukul lagi? Tak serik-serik lagi?” Muka Iyan dah merah-merah, malulah
tu.

“Hei, siapa suka kat awak? Kita termelatah aja. Awak tu yang tak bagi salam, tiba-tiba terjah orang.” Marah Rasha, konon-kononnya.

“Okey.” Jawab Iyan selamba lantas terus menyorong troli meninggalkan Rasha seorang diri.


Terkedek-kedek Rasha mengejar dari belakang.

“Yan, awak masak apa malam ni?” Tanya Rasha tanpa rasa malu.

“Tak tahu lagi. Awak nak makan apa?”

“Kita, kan... Kita teringin nak makan asam pedas ikan pari. Boleh masakkan tak?” Rasha tersengih lagi.

“Iyalah. Awak beli ikan pari sendiri, nanti bagi kita, kita masakkan.” Balas Iyan selamba.


Saat itulah mereka seolah-olah pergi membeli-belah bersama. Sekali-sekala Rasha pula yang menolak troli itu. Gelagatnya bagai suami isteri yang baru berumahtangga. Kebetulan pula Iyan tak kisah berjalan dengan Rasha. Rasha pun ambil peluanglah. Dalam troli tu pula penuh dengan barang-barang Rasha. Apa yang dia rasa nak makan, semua dia humban dalam troli. Dia ingat siapa nak bayar?

“Nanti kita bayarlah. Awak jangan risau.” Bisik Rasha hingga membuatkan Iyan naik segan.

“Siapa risau? Cuma, ini semua kita lah yang kena masak ni. Ingat kita orang gaji awak ke?”

“Ha'ah ya. Ingatkan awak tu orang gaji kita.”

“Mengada!”


*****

Hari Sabtu, Iyan balik ke rumah orang tuanya. Waktu-waktu beginilah nak bermanja dengan ibu. Bila Iyan balik, ibu selalu masak sedap-sedap. Kata ibu, Iyan nampak cantik kalau berisi. Kalau kurus kelihatan macam papan lapis. Iya ke ibu? Bukan ke orang perempuan berebut-rebut beli ubat kurus sebab nak nampak cantik?


“Iyan, hari ni ada orang nak datang merisik.” Iyan mengerutkan dahi. Mulutnya terlopong. Biar betul ibu ni?

“Ibu percaya, Iyan pasti terima dia.” Sambung ibu lagi.

“Siapa bu? Anak Pak Asan tu ke? Tak naklah.” Ibu menggeleng.

“Hah! Ini mesti Razak janggut kambing tu kan? Tak naklah ibu. Iyan tak berkenanlah.”

Ibu menggeleng lagi, kali ini dengan senyuman. “Tunggulah orangnya datang dulu.”


Tunggu punya tunggu, punyalah penat memasak hari ni, akhirnya cuma si Rasha yang datang. Rasha dengan kedua orang tuanya. Oh! Agaknya keluarga dia datang melawat tak? Kalaulah dia orang terserempak dengan rombongan merisik tu nanti, mahu si Rasha mengamuk depan orang ramai. Maklumlah, dia dah jadi pelik sejak akhir-akhir ni. Gila bayang agaknya.

“Iyan dengan Rasha pergilah duduk luar dulu. Ibu nak berbincang sikit.”

Muka Iyan dah pelik—Rasha ke yang masuk meminang?

Di luar rumah, Rasha dipukul bertalu-talu dengan sebatang mop. Padan muka dia. Siapa suruh nak minang tak cakap awal-awal? Punyalah Iyan tertanya-tanya siapakah gerangan. Nasib baik dia tak fikir sampai pecah kepalanya.

“Apa? Awak juga yang cakap awak nak kahwin dengan kita. Jadi, kita masuk minanglah. Takkan awak pula yang nak minang kita.” Kata Rasha dengan bakul baju ditekup di kepalanya. Takut dipukul lagi.

“Bila masa kita cakap kita nak kahwin dengan awak?” Iyan mencekak pinggang.

“Ada. Masa kita umur 5 tahun, dekat tadika Kemas. Dah lupa?” Rasha tersengih lagi.

“Itu... Itu... Kita main-main aja. Kita pun tak sangka kita boleh cakap macam tu.” Iyan mulai bengang.

“Eh! Tapi dulu bukan awak kata awak tak nak ke? Sebab kita gemuk? Tak ingat?” Sambung Iyan.

“Alah, eloklah tu. Tak payah guna bantal.” Rasha senyum-senyum kambing.

“Eeii... mengada-ngada.” Rasha dikejar lagi.

“Hei, awak tak baik pukul laki tahu. Tak cium bau syurga.” Rasha cuba menahan kayu mop yang dipegang Iyan.

“Siapa bini awak? Perasan. Perangai macam kambing, ada hati nak mengorat orang. Pigidah!”


Dari dalam rumah, kelihatan kedua orang tua sebelah pihak sedang mengintai gelagat mereka di celah tingkap...

“Macam itulah mereka dari kecil. Dah besar ada jodoh rupanya.” Kata mak Rasha.
Yang lain hanya tergelak melihat gelagat mereka berkejar-kejaran di laman rumah macam cerita Hindustan.


*****

Tak lama lepas tu... mereka pun berkahwin...

“Eleh, dulu kata tak nak. Lepas tu, terima juga.” Bisik Rasha ke telinga Iyan.

“Awak jangan. Kita dulu yang ajak awak kahwin, awak yang tak nak. Lepas tu nak terhegeh-hegeh pula. Gatal.” Ketika itu Iyan sudahpun berada dalam pelukan Rasha.
“Alah, mengaku ajalah. Kita sama-sama nak. Awak tak nak ke jadi isteri kesayangan kita?” Tanya Rasha lalu mengusap anak rambut Iyan.

“Kita nak...”


Iyan gembira akhirnya jodohnya adalah dengan Rasha. Bekas teman lelakinya ketika kecil dulu. Bila difikir semula, alangkah malunya kerana Iyan dulu yang melamar jejaka itu ketika di sekolah tadika dulu. Tapi, lihatlah kini. Siapa kata teman sepermainan tak boleh menjadi pasangan suami isteri? Iyan mengaku, dia memang cintakan Rasha, begitu juga Rasha yang pantang betul Iyan dilihat lelaki lain. Cemburu buta! Cuma, Rasha masih seperti dulu. Tidur dengan air liur meleleh, juga cepat mengalirkan air mata kesedihan. Alahai, suami aku... Nasib baiklah isterinya penyayang... Ha! Ha!
spacer