Header Ads

Bukan Leo Qarnain - 2




“Kau kata kau Leo, tapi bukan Leo Qarnain. Habis kau Leo Qushairi?”

“Yang aku tahu ikut surat beranak nama aku macam itulah.”

“Habis kenapa muka kau macam fotostat betul dengan muka Leo. Kau twin kot?”

“Aku tak ada adik beradik. Aku anak tunggal.”

Ainul mencerlung memandang Qushairi. Best jadi anak tunggal. Hmm, keluarga aku…malas nak cerita! Segalanya tunggang langgang, Ainul bermain kata di dalam hati.

“Kau tengok macam tak puas hati jek. Ada masalah ke?”

“Memang. Kau kaya, tapi anak tunggal. Aku miskin, tapi adik beradik bersusun.”

Qushairi menyiku lengan Ainul. Ainul nyaris terpelanting di lereng bukit berhadapan padang bola tempat mereka melepak. Badannya sudah separuh menggelungsur tetapi sempat ditarik oleh Qushairi.

“Kau nak bunuh aku ke?”

“Belum lagi, itu baru acah-acah aje.”

“Bodoh! Kalau aku maut tadi macam mana?”

“Aku ucapkan takziahlah…”

“Orang kaya semuanya sama. Tak ada hati perut. Aku tak suka orang macam ni…kecuali Leo aku. Dia tak macam kau, tak macam orang kaya lain yang aku kenal.”

“Berapa banyak orang kaya yang kau kenal? He he he…” Qushairi menyeringai.

“Ada lah…”

“Eleh…aku tau. Sorang aje kan. Leo tu aje kan? Jangan nak kelentonglah. Macam kau faham sangat tentang kehidupan orang-orang kaya. Macamlah kau ada kat dalam dunia dia orang. Kau tak faham sebenarnya…”

“Korang sombong! Bongkak! Nak jaga status aje.”

“Kami tak mintak dicaci macam ni. Kami tak mintak itu semua. Sebenarnya kau tu yang teruk.”

“Tetiba aku pulak yang kau nak salahkan. Sendiri makan pengat, sendiri mau ingatlah!” Ainul meninggikan suaranya.

“Tulah kau, aku baru cakap sikit kau dah marah-marah. Sepatutnya kau tak boleh menyesal dilahirkan daripada perut orang miskin. Kau patut bersyukur, tak kiralah kau lahir dari golongan apa, yang penting bersyukur. Itu tanda kau umatnya yang patuh.”

“Eh! Eh! Wah…pandai cakap macam ustaz. Kau tu ada buat apa kau kata tadi?”

“Aku saja nasihat. Nak dengar baguslah. Tak nak ikut pun aku tak rugi. Dosa pahala kan masing-masing yang tanggung.”

Eleh! Betul ke dia ni? Entah-entah terlupa nak makan ‘ubat’ pagi tadi, itu sebab cakap macam orang buang tebiat…Ainul mengumpat Qushairi. Tapi, Leo pun macam ni jugak. Suka nasihat orang. Cuma Leo tidak sekasar Qushairi. Mana persamaan mereka? Mana perbezaan mereka? Ainul makin confuse.

“Kau umur berapa?”

“Dah berbulan kita bergaduh dan berkawan, sekarang baru kau nak tau umur aku? Apalah kau ni, tak sensitive langsung. By the way, birthday aku dah lepas.”

“Alhamdulillah.”

“Pelik.”

“Tak perlu keluar belanja.”

“Perempuan kedekut.” Qushairi mengutuk Ainul.

“Aku orang miskin tak boleh pemurah sangat. Nanti bankrap.”

“Kau tau tak? Orang miskin yang pemurah lagi Allah suka. Orang kaya yang pemurah dah biasa sangat.”

“So?”

“Mendermalah…” Qushairi menadah tangannya di hadapan Ainul macam mengemis sesuatu.

“What?!”

“Sedekah pada sahabat…”

“Okey…tunggu jap. Kau tutup mata.”

“Suka hati kaulah Ainul. Yang penting kau sudi bersedekah pada orang yang memerlukan macam aku. He he he…”

“Nah!”

Dengan rakus Qushairi membuka matanya. Kemudian hampa. Di tapak tangannya kosong. Tiada apa-apa. Ainul menipu.

“Jangan kecik hati dulu.”

“Siapa yang kecik hati, cuma merajuk aje.”

Ainul tersenyum penuh makna.

“Aku dah sedekahkan sesuatu pada kau.”

“Mana ada. At least RM ke…something yang aku boleh buat kenangan.”

Ainul menggeleng.

“Aku sedekahkan Al-Fatihah pada kau. Ha ha ha…”

“Hoi! Sepatutnya kau doakan aku panjang umur, ini tidak. Kau macam suruh aku pergi cepat aje.”

“Bukan macam itu. Sedekah al-Fatihah juga sebagai tanda kita mengingati seseorang itu. Aku tak ada duit, itu saja yang aku mampu bagi…”

“Pandai juga kau ek…”

“Aku ingat kata-kata seorang ustazah. Kalau kita sedih pun boleh baca al-Fatihah, kita hajatkan sesuatu pun kita boleh baca al-Fatihah. Senang. Tak payah keluar belanja.”

“Kau ni kan…”

“Ada apa?” soal Ainul tak sabar.

“Boleh tahan juga.”

“Boleh tahan aje? Itu ayat penyedap rasa…”

“Yang penting ikhlas.”

“Betul jugak.”
“Kau belum jawab soalan aku. Berapa umur kau?”

“Twenty six…”

Dada Ainul berdebar. Kebetulan apakah ini? Tangannya mulai menggeletar.

“Next year…janganlah panik sangat. Muka kau pucat macam nampak hantu.” Qushairi tersengih lebar.

Ainul mengurut dadanya. Ada-ada saja Qushairi ni. Baru sebentar tadi harapannya setinggi gunung, kini gunung itu telah runtuh terus menyembah bumi. Leo Qarnain memang tidak wujud lagi. Tetapi di manakah dia?


***

Qushairi menyendiri di dalam biliknya. Dia teringat-ingat wajah Ainul yang terkejut sewaktu dia menyebut umurnya. 26 tahun. Next year…

Apa ada pada Leo? Apa kaitannya dengan gadis itu hinggakan begitu fanatik dengan apa saja perkara yang berkaitan dengan Leo. Apa hubungan mereka? Mengapa setiap kali berbual dengan Ainul, gadis itu kelihatan resah. Ah! Ainul yang selamba, Ainul yang lurus tetapi bersikap kasar. Ainul yang penuh misteri. Kalau dia tahu siapa Leo sebenarnya, adakah dia akan menerima kenyataan?

Qushairi mengambil album gambar. Album itu berselerak di bawah rak TV di biliknya. Dia tak mahu membukanya. Dia tak sanggup.

“Leo…”

Qushairi merintih.

“Leo…”

Rintihannya semakin keras.

“Maafkan aku.”
Advertisement

1 comment:

TINGGALKAN KOMEN ANDA:

Powered by Blogger.