Header Ads

Hijrah Itu Pengorbanan...

Gambar hiasan

Dengan lafaz Bismillah, semoga berteman kalam suci Allah aku ditemani oleh langkah kalian yang menyusul dengan rela. Aku tak pernah memaksa atas perjalanan ini kerana kalian telah miliki akal untuk bertenang dan merenung jauh atas perjuangan ini. Aku terkadang umpama ranting rapuh yang pabila dipijak berderai ia. Tetapi siapakah mampu mengubah nasib ini melainkan azam dan semangat dari dalam diri sendiri.

Hijrah itu perjuangan!
Hijrah itu pengorbanan...

Bukan mahu mendabik dada, pantang sekali jika mahu menunjuk riak kemenangan yang aku lakarkan. Kawan, dengan langkah berani diiringi tabahnya sebuah pengorbanan, aku teruskan langkah ke titik akhir. Tetapi simbahan keringat dan doa restu orang tersayang telah membawa aku menjadi aku seperti hari ini. Gagal sekali, tewas berkali-kali bukan halangan menjejaki tingginya gedung Mahameru...aku mahu kerana itu aku corakkan langkah sendiri!

Ingatlah teman-temanku, pangkat harta dan wang ringgit bukan ukuran sebenar sebuah kejayaan. Yang harus kalian sematkan pada setiap perjalanan adalah penghijrahan daripada baik menjadi yang terbaik, harus bijak memohon keampunan pada penghujung hari dari PenciptaMu dan melakukan pengorbanan dengan berhijrah membuang jauh rasa dendam pada sesama insan! Harus kita akui ALLAH ADA DIMANA-MANA, KETIKA KITA SUSAH ATAUPUN SENANG!

Dan...hijrah itu bukannya mudah, temanku!!

**aynora.nur**  



Advertisement

1 comment:

  1. hijrah bukan mudah.. tapi teruslah berdoa agar istiqomah.. =)

    ReplyDelete

TINGGALKAN KOMEN ANDA:

Powered by Blogger.