Header Ads

Cerpan: Aku Sebenarnya...(5)

 


Azhan menunggu bibir nipis Suzy terbuka dan meluahkan apa yang terpendam dalam hatinya selama ini. Apakah maksud Trisya sebentar tadi. Apakah Suzy sudah dimiliki ataupun akulah yang bertahta di hati Suzy? Azhan menunggu penuh sabar. Suzy hanya senyum-senyum tidak jauh darinya. Nasib baik tubuh mereka tidaklah terlalu berat, jika tidak mahu roboh buaian milik kesayangan kakaknya.

"Baik awak cakap sekarang. Siapa BF lemau awak tu?"

Suzy tersengih-sengih gelihati mendengar pertanyaan Azhan buat kesekian kalinya. Lemaukah dia? Trisya memang nak kena! Semua benda nak dibongkarkan, alahai nasib badan...berserah sajalah Suzy daripada kau terperangkap di hadapan si Azhan; fikiran Suzy berbolak-balik.  

"Termenung lama gitu, mesti BF lemau awak tu tak wujud, kan? Awak buat cerita agar Trisya tak pandang rendah pada awak sebab umur dan badan dah besar panjang macam ni, masih tak ada BF. Betul tak tanggapan saya?" Azhan terus menyoalnya dengan nada yang agak sinis.

Suzy merasa dirinya dipandang begitu rendah oleh Azhan. Hasrat dihati hanya mahu bergurau dengan Trisya tetapi sebaliknya makhluk angkuh ini telah menuduhnya membabi buta. Benarkah aku tak punya BF seperti sangkaan Azhan? Apakah Azhan tak pernah memandang berat perhatianku terhadapnya selama ini? Pertemuan tidak disangka-sangka di rumah banglo ini bukanlah rancangannya. Suzy pun bukannya mahu mengajar tuisyen selama-lamanya. Cuma rezeki pekerjaan belum ada untuknya. Itulah sebabnya akhirnya dia bertapak sementara di sini.

"Sukar benar nampaknya awak nak menjawab persoalan saya. Atau sayakah BF yang awak anggap lemau tu? Sayakah yang lambat bertindak? Sebab itu awak gelarkan saya lemau? Cakap Suzy, cakap!!" Azhan sudah hilang sabar dengan sikap berdiam diri Suzy.

"Apa halnya ni? Azhan...apa kau dah buat dengan Suzy? Korang kenal ke?" terjahan suara Puan Linda    mengejutkan Azhan dan Suzy serentak.    

Azhan dan Suzy serentak bangun dari buaian. Suasana ketika itu agak tegang sedikit. Puan Linda pasti mengesyaki yang bukan-bukan terhadap Suzy mahupun adiknya sendiri, Azhan.

"Kenapa dengan kau, Han? Dah lama sampai? Akak lupa nak bagitau yang Trisya ambil cikgu tuisyen baru. Cikgu yang lama dah berhenti sambung belajar. Kenalkan ini Suzy."

Azhan dan Suzy hanya mengangguk serentak. Mata Suzy penuh dengan rasa marah berapi kerana dia nyaris dibuli oleh Azhan tadi. Kemunculan Puan Linda memang menyelamatkannya. Dia mengatur langkah mendapatkan Trisya yang sedang leka menonton Tutor TV. Pandai pula budak comel itu berlakon di hadapan ibunya sendiri.

Suzy malas ambil tahu apa yang dibualkan oleh Puan Linda dan Azhan di meja makan. Kadangkala ada gelak tawa dan adakalanya kedengaran serius. Asalkan jangan perihal dirinya sudah! Itu sudah cukup bagi Suzy dan biarlah rahsia perkenalannya dengan si angkuh Azhan itu terbiar sepi.

"Suzy...maafkanlah adik saya tadi. Dia memang macam itu. Terburu-buru tak bertempat." Bahu Suzy disentuh lembut oleh Puan Linda.

"Saya tak kisah pun, Puan."

"Baguslah kalau macam itu. Lega hati saya. Lagipun sebentar tadi Azhan dah ceritakan semunya. Korang berdua dah berkenalan ketika bekerja dulu, kan? Patutlah gaduh-gaduh manja saya tengok tadi. Azhan pun dah minta maaf kerana agak kasar dengan awak tadi." suara Puan Linda amat teratur.

'Hish! Minta maaf boleh kirim dengan pihak ketiga pulak! Tak aci betul!' gumam Suzy dalam hati.

"Saya mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki...Sorry! Please! Please! Please!"

Terjahan tindakan Azhan yang memohon maaf secara tiba-tiba membuatkan Suzy hampir terlompat. Memang dia terkejut beruk dengan gelagat Azhan secara mendadak tadi. Otaknya pun tak sempat berfikir dengan waras. Hasilnya satu tamparan hinggap di pipi putih milik Azhan.

"Padan muka!" Puan Linda ketawa gelihati melihat adiknya ditampar oleh Suzy.

"Kak Linda...tengoklah siapa yang kena dera!"

Puan Linda hanya mengangkat tangan sambil berlalu menaiki tangga untuk ke tingkat atas. Trisya yang duduk  tidak jauh dari Suzy ikut ketawa mengekeh.

"Apa makna semua ini, awak..."

"Maafkan saya. Lain kali jangan terjah macam itu lagi. Saya ni ada darah lemah semangat. Pantang orang sergah-sergah, saya tampar aje..." jawab Suzy tegas.

"Dengan semua orang ke awak buat macam ni?"

"Tak. Sorang mamat tu aje..."

"Saya ker?"

"Dah terang nak bersuluh pulak!"

"Betullah tekaan saya..."

"Apa dia?" soal Suzy garang.

"BF lemau awak itu adalah saya, kan?"

Suzy hanya merenung wajah bersih Azhan dengan pandangan kasih di hati. Itu pun kalau Azhan memahami...

"Kalau begitu senang hati saya. Saya ingatkan awak ada BF lain...hihi..." Azhan tersengih menampakkan barisan giginya yang cantik.

Suzy menjeling geram. Suka pulak digelar BF lemau tapi badan tegap sihat walafiat, kekadang lain orang lain ragamnya. Azhan...Azhan....

"Awak ni tunjukkan kasih sayang dengan tampar dan sepak terajang ke? Tiap kali saya nak ngorat awak, awak tukar jadi amat garang. Awak ni tak ada sifat romantik ke?" Azhan masih mengusik Suzy yang telah mula memberi perhatian kepada pertanyaan Trisya.

"Pak Usu jangan sibuk boleh tak? Kak Suzy nak ajar Trisya ni..."

"Ala...Pak Usu nak kena jaga dia. Nanti dia missing in action untuk berapa tahun pulak. Melopong Pak Usu!"

"Hah!! Pak Usu nak kahwin dengan Kak Suzy ya...nanti Trisya story kat Papa..."

"Hish! Trisya salah faham. Kak Suzy nak killed him! Penyibuk!"

"Ha! Bila tengah garang tu saya tahu...awak kata saya terima nikahnya!" Azhan galak mengusik.

"Awak!!" Suzy menjerit geram.

 
Advertisement

4 comments:

TINGGALKAN KOMEN ANDA:

Powered by Blogger.