Header Ads

Doa Mendekatkan Kita

Advertisement
Jarak sebagai pemisah

Kita semuanya sudah lama terpisah. Walau duduk dekat seinci, berteduh di bawah bumbung yang sama, makan sepinggan pun sebenarnya kita tidak bersatu. Kita jauh kerana jarak. Jarak antara kita sudah lama berlaku. Ia disitu beribu tahun lamanya. Jarak itu pemisah kita. Apatah jika memang kita berjauhan, terpisah oleh benua dan lautan. Ya...kita telah amat jauh antara satu sama lain. Sedarkah kita?



Tetapi...doa menjadikan kita dekat.

Jika jarak terus menghalang sebuah renungan kasih hinggap dimata. Jika jarak menyukarkan suara kita untuk  saling bertingkah. Jika jauhnya tanganmu untuk digapai, bolehkah kita menjadi dekat? Tentu saja boleh, maka berdoalah! Dengan doa segala yang mustahil menjadi mungkin dengan izin dan perkenanNya. Hanya dengan berdoa, yang jauh menjadi dekat. Ingatan yang mesra dan baik terhadap yang tersayang juga merupakan doa. Doa adalah pengharapan. Doa adalah tanda kasih. Doa adalah keajaiban terhadap keinginan-keinginan kita. Doa adalah sahabat akrab terhadap sang pendosa silam yang sedang melalui jalan yang baru. Jalan yang putih...

Jarak tidak menjadikan kita jauh kerana doa-doa yang ikhlas menjadikan kita dekat.

 "DOA ADALAH SENJATA ORANG MUKMIN."

Dari Ali r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Doa adalah senjata bagi orang-orang mukmin, tiang bagi agama, dan nur bagi langit dan bumi".
(HR Hakim)

Dari Abu Hurairah ia berkata : Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda :
 “Tiga golongan yang permohonannya tidak akan ditolak, iaitu orang yang sedang berpuasa sampai dia berbuka ; seorang imam yang adil ; dan seorang yang sedang teraniaya, maka permohonannya diangkat oleh Allah sampai ke angkasa dan dibukakan pintu-pintu langit untuk dirinya; lalu Tuhan Yang Maha Perkasa dan Maha Tinggi berfirman: “ Demi kejayaan-Ku , pasti Aku akan menolongmu, walaupun beberapa saat kemudian.”

"Dan sesungguhnya dariMu ya Allah, aku bermohon agar jarak antara kami kau dekatkanlah dalam ikatan silaturrahim yang menuju jalanMu dan selalu berada di atas landasan yang Engkau berkati. Amiin..."
Advertisement

No comments

TINGGALKAN KOMEN ANDA:

Powered by Blogger.