Header Ads

Hari Ini 4 Disember

Hari Ini 4 Disember. Angin sejuk Disember membawa lari hangatnya daerah ini. Dedaun menari kehijauan melambai sejuta ketenangan. Aduhai Disember 2016, betapa banyaknya kenangan yang telah dilalui sepanjang tahun.

Angin 4 Disember, membawa cerita tidak ceria. Disember 2016, adakah aku telah dilupakan? Cerita suka duka, riang tawa, pahit manis bersatu menjadi debu kenangan. Namun parut yang ditinggalkan masih berbekas lagi.

Hari Ini 4 Disember, Aku Dilahirkan


Seseorang menulis begini,

4 December 2016 @ 4 Rabiul Awal 1438 Hijr.
Assalamualaikum... ๐Ÿ˜Š

Pesan pada hati,
"Seseorang bahagia bukan kerana dia memiliki segalanya.

Tapi kerana pandai bersyukur dan tak membandingkan apa yang dimiliki dengan orang lain."


Nanti kalau mampu, akan aku laksanakan seperti apa dipesan. Buat waktu ini, ada hati yang tidak serupa itu, ketika ini ada sesuatu yang tak mampu di beritahu..

Beritahu padaku, apa lagi yang boleh dilakukan untuk membawa kehangatan pada sebuah kehidupan yang kian dingin? Adakah pada hari ini, 4 Disember ini.., angin sejuk membawa khabar damai buat hatiku? Apakah aku yang terlewat memungut serpihan debu positif yang ditiupkan angin lalu?

Persoalan ini bukan untuk mematikan pertanyaan dari mata yang tajam bertanya. Persoalan ini perlukan jawapan. Adakah aku akan menunggu setahun lagi agar segala persoalan dapat dirungkai?

Tak mengapa..

Aku tak marah dengan pertanyaan sinis pada lewat 4 Disember ini. Cuma, aku perlukan ruang untuk memahami apa yang sedang dilalui. Fahamilah aku.

Bahagia itu untuk orang yang tahu bersyukur.

Advertisement

2 comments:

  1. syukur dengan apayang ada itu bahagia sebenarnya

    ReplyDelete
  2. perkongsian yang baik...tak semua orang boleh sabar bila diuji...

    ReplyDelete

TINGGALKAN KOMEN ANDA:

Powered by Blogger.