Breaking

Dec 10, 2017

Cara Menulis Blog E-Novel Yang Bertahan Lama

Cara Menulis Blog E-Novel Yang Bertahan Lama. Sebelum saya cerita lanjut, anda sebenarnya boleh dapat RM1,000 seminggu jika anda tahu gunakan kemahiran menulis dengan betul. Cuba klik banner di atas yang boleh menunjuk ajar anda cara jana income RM1,000 seminggu dengan menulis.

Seterusnya, saya akan share sedikit tips penulisan yang mungkin berguna kepada penulis blog e-novel di luar sana. Saya pun dulu aktif menulis e-novel tetapi kebelakangan ini ilham menulis novel bagai hilang rentaknya. Sebaliknya, saya lebih tertumpu kepada penulisan blog majalah dan resepi. Jadi e-novel saya semuanya setakat separuh jalan saja. Oleh kerana saya tak mahu anda semua jadi macam saya, maka saya share sedikit tips penulisan yang mungkin berguna kepada anda semua.

Walau ada tips yang mungkin berguna atau sebaliknya.. anggaplah perkongsian ini sebagai memperkembangkan ilmu kita dalam melakukan penulisan online dengan lebih beretika. Jika ada kekurangan di sana sini, anggap saja kita sebenarnya belum khatam menggali ilmu di atas muka bumi ini.

Cara Menulis Blog E-Novel Yang Bertahan Lama


Cara Menulis Blog E-Novel Yang Bertahan Lama


E-novel adalah istilah tulisan kreatif berbentuk novel yang disiarkan secara atas talian. Kalau nak baca e-novel kenalah member sesebuah blog atau jika blog tersebut dibuka kepada umun, maka tak perlu berdaftar. Lagi senang. Bacalah e-novel kegemaran anda sesuka hati sampai lebam.

Blog e-novel yang bertahan lama mestilah ada update selalu sambungan episod tiap episod. Kalau dalam 1 minggu anda merancang nak publish 3 bab atau episod, so anda kena mantain displin yang itu. Barulah blog e-novel anda boleh bertahan lama.

Sediakan plan B jika apa yang anda rancang tak menjadi. Sebagai contoh, anda janji dengan peminat e-novel anda bahawa anda akan update 3 kali seminggu. Namun kadang-kadang otak kita "jammed", tak ada idea. Maka anda boleh gantikan dengan entry yang lain seperti sajak, syair atau menulis tips penulisan. Barulah peminat blog e-novel anda tak lari!

Seterusnya, tulis cerita yang diminati. Sebelum menulis sesuatu e-novel, buat survey dulu jenis cerita bagaimana yang diminati. Adakah novel cinta, seram, komedi dan sebagainya. Ia amat membantu penulisan anda nanti. Jika anda menulis dengan syok sendiri, maka anda silap. Ditakuti nanti blog e-novel anda tiada pembacanya.

Tubuhkan group FB yang mengumpulkan follower anda selama ini. Dengan cara ini anda akan lebih dekat dengan dia orang. Anda boleh update entry di Group yang anda tubuhkan itu. Dari situ juga dapat merapatkan hubungan silaturrahim antara anda dengan pembaca blog anda.

Itulah serba sedikit tips penulisan bagaimana nak kekalkan blog e-novel anda sentiasa releven dalam carian Google. Sedikit demi sedikit terapkan ilmu SEO dalam tulisan anda walau ianya hanyalah sebuah penulisan kreatif. Tulisan yang ada ciri-ciri SEO akan mudah disukai oleh Google.

Selamat berkarya.

1 comment:

TINGGALKAN KOMEN ANDA: