Enter your keyword

Showing posts with label Cerpen Panjang (Cerpan). Show all posts
Showing posts with label Cerpen Panjang (Cerpan). Show all posts

Jan 28, 2013

Cerpan: Aku Sebenarnya...(5)

By On 28.1.13
 


Azhan menunggu bibir nipis Suzy terbuka dan meluahkan apa yang terpendam dalam hatinya selama ini. Apakah maksud Trisya sebentar tadi. Apakah Suzy sudah dimiliki ataupun akulah yang bertahta di hati Suzy? Azhan menunggu penuh sabar. Suzy hanya senyum-senyum tidak jauh darinya. Nasib baik tubuh mereka tidaklah terlalu berat, jika tidak mahu roboh buaian milik kesayangan kakaknya.

"Baik awak cakap sekarang. Siapa BF lemau awak tu?"

Suzy tersengih-sengih gelihati mendengar pertanyaan Azhan buat kesekian kalinya. Lemaukah dia? Trisya memang nak kena! Semua benda nak dibongkarkan, alahai nasib badan...berserah sajalah Suzy daripada kau terperangkap di hadapan si Azhan; fikiran Suzy berbolak-balik.  

"Termenung lama gitu, mesti BF lemau awak tu tak wujud, kan? Awak buat cerita agar Trisya tak pandang rendah pada awak sebab umur dan badan dah besar panjang macam ni, masih tak ada BF. Betul tak tanggapan saya?" Azhan terus menyoalnya dengan nada yang agak sinis.

Suzy merasa dirinya dipandang begitu rendah oleh Azhan. Hasrat dihati hanya mahu bergurau dengan Trisya tetapi sebaliknya makhluk angkuh ini telah menuduhnya membabi buta. Benarkah aku tak punya BF seperti sangkaan Azhan? Apakah Azhan tak pernah memandang berat perhatianku terhadapnya selama ini? Pertemuan tidak disangka-sangka di rumah banglo ini bukanlah rancangannya. Suzy pun bukannya mahu mengajar tuisyen selama-lamanya. Cuma rezeki pekerjaan belum ada untuknya. Itulah sebabnya akhirnya dia bertapak sementara di sini.

"Sukar benar nampaknya awak nak menjawab persoalan saya. Atau sayakah BF yang awak anggap lemau tu? Sayakah yang lambat bertindak? Sebab itu awak gelarkan saya lemau? Cakap Suzy, cakap!!" Azhan sudah hilang sabar dengan sikap berdiam diri Suzy.

"Apa halnya ni? Azhan...apa kau dah buat dengan Suzy? Korang kenal ke?" terjahan suara Puan Linda    mengejutkan Azhan dan Suzy serentak.    

Azhan dan Suzy serentak bangun dari buaian. Suasana ketika itu agak tegang sedikit. Puan Linda pasti mengesyaki yang bukan-bukan terhadap Suzy mahupun adiknya sendiri, Azhan.

"Kenapa dengan kau, Han? Dah lama sampai? Akak lupa nak bagitau yang Trisya ambil cikgu tuisyen baru. Cikgu yang lama dah berhenti sambung belajar. Kenalkan ini Suzy."

Azhan dan Suzy hanya mengangguk serentak. Mata Suzy penuh dengan rasa marah berapi kerana dia nyaris dibuli oleh Azhan tadi. Kemunculan Puan Linda memang menyelamatkannya. Dia mengatur langkah mendapatkan Trisya yang sedang leka menonton Tutor TV. Pandai pula budak comel itu berlakon di hadapan ibunya sendiri.

Suzy malas ambil tahu apa yang dibualkan oleh Puan Linda dan Azhan di meja makan. Kadangkala ada gelak tawa dan adakalanya kedengaran serius. Asalkan jangan perihal dirinya sudah! Itu sudah cukup bagi Suzy dan biarlah rahsia perkenalannya dengan si angkuh Azhan itu terbiar sepi.

"Suzy...maafkanlah adik saya tadi. Dia memang macam itu. Terburu-buru tak bertempat." Bahu Suzy disentuh lembut oleh Puan Linda.

"Saya tak kisah pun, Puan."

"Baguslah kalau macam itu. Lega hati saya. Lagipun sebentar tadi Azhan dah ceritakan semunya. Korang berdua dah berkenalan ketika bekerja dulu, kan? Patutlah gaduh-gaduh manja saya tengok tadi. Azhan pun dah minta maaf kerana agak kasar dengan awak tadi." suara Puan Linda amat teratur.

'Hish! Minta maaf boleh kirim dengan pihak ketiga pulak! Tak aci betul!' gumam Suzy dalam hati.

"Saya mohon maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki...Sorry! Please! Please! Please!"

Terjahan tindakan Azhan yang memohon maaf secara tiba-tiba membuatkan Suzy hampir terlompat. Memang dia terkejut beruk dengan gelagat Azhan secara mendadak tadi. Otaknya pun tak sempat berfikir dengan waras. Hasilnya satu tamparan hinggap di pipi putih milik Azhan.

"Padan muka!" Puan Linda ketawa gelihati melihat adiknya ditampar oleh Suzy.

"Kak Linda...tengoklah siapa yang kena dera!"

Puan Linda hanya mengangkat tangan sambil berlalu menaiki tangga untuk ke tingkat atas. Trisya yang duduk  tidak jauh dari Suzy ikut ketawa mengekeh.

"Apa makna semua ini, awak..."

"Maafkan saya. Lain kali jangan terjah macam itu lagi. Saya ni ada darah lemah semangat. Pantang orang sergah-sergah, saya tampar aje..." jawab Suzy tegas.

"Dengan semua orang ke awak buat macam ni?"

"Tak. Sorang mamat tu aje..."

"Saya ker?"

"Dah terang nak bersuluh pulak!"

"Betullah tekaan saya..."

"Apa dia?" soal Suzy garang.

"BF lemau awak itu adalah saya, kan?"

Suzy hanya merenung wajah bersih Azhan dengan pandangan kasih di hati. Itu pun kalau Azhan memahami...

"Kalau begitu senang hati saya. Saya ingatkan awak ada BF lain...hihi..." Azhan tersengih menampakkan barisan giginya yang cantik.

Suzy menjeling geram. Suka pulak digelar BF lemau tapi badan tegap sihat walafiat, kekadang lain orang lain ragamnya. Azhan...Azhan....

"Awak ni tunjukkan kasih sayang dengan tampar dan sepak terajang ke? Tiap kali saya nak ngorat awak, awak tukar jadi amat garang. Awak ni tak ada sifat romantik ke?" Azhan masih mengusik Suzy yang telah mula memberi perhatian kepada pertanyaan Trisya.

"Pak Usu jangan sibuk boleh tak? Kak Suzy nak ajar Trisya ni..."

"Ala...Pak Usu nak kena jaga dia. Nanti dia missing in action untuk berapa tahun pulak. Melopong Pak Usu!"

"Hah!! Pak Usu nak kahwin dengan Kak Suzy ya...nanti Trisya story kat Papa..."

"Hish! Trisya salah faham. Kak Suzy nak killed him! Penyibuk!"

"Ha! Bila tengah garang tu saya tahu...awak kata saya terima nikahnya!" Azhan galak mengusik.

"Awak!!" Suzy menjerit geram.

 

Jun 9, 2012

Sesuatu Tentang 'Aku Sebenarnya...'

By On 9.6.12
Salam sejahtera,
dengan Bismillah...

Tiba-tiba saya teringat. Saya terhutang dan berhutang satu cerpan dengan kamu semua. Saya sering 'berkelahi' dengan masa. Kadangkala saya juga tidak cukup ruang untuk berkarya, menyepikan diri buat seketika di bilik sunyi sepi. Apakan daya, kekangan sentiasa ada. Itulah silapnya dan lemahnya saya. Tolong maafkan, okey!


Aku sebenarnya...Catatan cerpan berdasarkan kisah benar dan khayalan, dan saya dapatnya dari inspirasi sebuah lagu nyanyian Nash Lefthanded. Mungkin ia sekadar kisah biasa dari beribu kisah yang seumpamanya, tetapi...itulah namanya kehidupan. Ada sama tapi tak serupa. Anggaplah ia sebuah lagi kisah biasa yang mungkin juga 'luarbiasa' bagi yang 'merasainya'.

Kamu semua boleh baca 'Aku Sebenarnya...' dari sini.

** Zahir Tak Terucap **

Nyata bukan khayalan
Apa yang aku alami
Kau menjelma setelah menghilang
Kini berdiri di lamanku

Teramat getir keadaan ini
Nak kubiarkan tak sampai rasa di hati
Andai kusambut itu bererti
Berdosanya diriku ini

Aku terpaksa kuburkan
Walaupun kasihku ada
Harus kuterima hakikat
Dia masih memerlukanmu

Nyata bukannya khayalan
Apa yang aku alami
Kau menjelma setelah menghilang
Mengharap suatu yang tak mungkin

Terbongkar kini
Yang dulu terkunci
Namun semua itu
Sudah tak bererti
Silapnya kita saling memendam
Sukar meramal perasaan

Aku sememangnya ada
Menyimpan kasih padamu
Cuma zahir tak terucap
Kerna dibayang rasa sangsi


Semoga satu hari yang terdekat ini, saya berjaya menyiapkan yang tertangguh. Saya bukan berjanji, cuma saya bersungguh-sungguh untuk memperbaiki kekurangan diri saya.

Kemaafan dendam yang terindah,
aynora nur

Jan 16, 2012

Cerpan : Aku Sebenarnya...(4)

By On 16.1.12


Suzi dapat panggilan kerja sebagai guru tuisyen di sebuah keluarga yang agak kaya. Pasangan suami isteri itu memiliki empat orang anak yang sedang membesar dan boleh tahan nakalnya. Sewaktu memohon kerja tersebut Suzi hanya cuba nasib sahaja memandangkan dia sudah hampir dua bulan ‘tanam anggur’. Dulu ada dia cakap besar pada Azhan dan kini dia terima ‘daulatnya!’. Padan muka aku…

Tentang Azhan…entahlah. Sekejap ada sekejap tiada. Azhan macam biskut manakala Suzi pulak macam layang-layang terputus talinya. Manakan tidak, asyik main tarik tali akhirnya Azhan pergi membawa hati. Itu yang jadi macam biskut chipsmore…

Sudah seminggu Suzi bekerja sebagai guru tuisyen di Vila Malinda, gabungan nama empunya tuan rumah iaitu Encik Malik dan Puan Linda. Suasana di vila tersebut memang selesa dan mood mengajar juga dapat dipraktikkan. Memang pada mulanya otak Suzi agak berkarat tetapi bila diasah balik, dia sudah jadi biasa.

“Cikgu Suzi dah ada BF?”

Satu hari yang agak malang Szi sifatkan sebab si remaja berusia 14 tahun sudah sibuk tanyakan samada Suzi ada boyfriend atau tidak.

“Tak baik tanya cikgu macam itu.”

“Habis tu…boring la asyik belajar, belajar, belajar! Sesekali cikgu citerlah pasal life cikgu, boyfriend ke, atau apa-apa ajer. Janji rock!”

Suzi tersengih sumbing. Apa yang nak dikhabarkan. Budak hingusan di depannya bukan faham pun soal hati dan perasaan. Yang dia tahu pasal kartun, pasal Astro Ceria, dan paling rajin sikit dia tengok Tutor TV. Yang lain-lain mesti hampeh punya! Suzi tak habis-habis mengutuk.

“Kita ada pak usu tau, handsome…”

Wah!! Ada chance ni…bisik Suzi nakal.

“Cikgu nak dengar citer pasal pak usu?” anak sulung dalam empat beradik itu bertanya sambil mengenyit mata.

Suzi ikut mengenyit mata pada Trisya. Layan ajelah budak-budak ni, nanti susah pulak nak diajar…

“Pak usu kaya, banyak duit. Dia selalu belikan kita orang mainan, beli patung bear. Tapi kan kesian. Sampai sekarang pak usu tak ada GF. Sebab dia asyik kerja tak habis-habis. Balik pun sampai jauh malam.”
“Iya ke?” itu saja soalan Suzi.

“Cikgu macam tak minat aje dengar citer pasal pak usu. Tak best ya cikgu?”

“Mana ada. Cepat habiskan soalan yang cikgu beri tu. Nanti mama kamu check, habis cikgu kena marah.”

“Ini mesti cikgu dah ada BF. Nanti saya cakap dengan pak usu yang cikgu dah ada BF.”

“Eh! Kenapa pulak”

“Cikgu memang dah ada BF,kan?” Trisya pandai betul memerangkap Suzi.

“Bukan macam itu. Cuma BF cikgu macam biskut kering. Asyik lemau aje…”

“Kenapa BF cikgu macam biskut? Cikgu tak pandai cari BF kut. Cuba cikgu kawan dengan pak usu. Mesti pak usu tak macam biskut.”

“Ish! Kamu ni Trisya, tak habis-habis dengan pak usu. Cikgu tak mahulah. Abis tu BF cikgu nak letak mana?”

“Ha!! Confirm cikgu dah ada BF. Melepas pak usu.”

Suzi sekadar menelan liurnya sendiri. Sesekali dia melihat jam di tangan. Kemudian dia menyambung ajarannya. Trisya memang budak yang pandai dan bijak, malahan dia boleh dianggap lebih matang berbanding usianya. Jikalau tidak, takkan sibuk cerita perihal pak usu dengan ‘girlfriend’nya.

“Cikgu nak tumpang solat ya.”

“Oh!! Boleh cikgu…mama pesan suruh guna bilik tetamu. Kat sebelah pintu besar tu cikgu.”

Suzi menguak daun pintu bilik tetamu yang dimaksudkan oleh Trisya. Harumnya…wangian lavender menusuk lubang hidungnya. Kalau macam ini punya gaya, mau aku tertidur kat sini…Suzi berkata pada diri sendiri. Sehelai tuala tersidai di tempatnya. Keadaan katil seolah tidak berusik. Keadaan ruang bilik yang tersusun begitu menenangkan jiwa.

Usai memberi salam, Suzi menadah tangan kepadaNya mohon keampunan dan dipermudahkan perjalanan hidupnya. Suzi mahu hidupnya terus menuju kejayaan dan diberkati selalu.

Bunyi pintu berkeriut memeranjatkan Suzi. Silapnya juga kerana tidak mengunci pintu tadi. Suzi tidak jadi untuk menanggalkan telekungnya. Dadanya berdebar kencang.

“Opss! Sorry. Saya tak tahu ada orang kat dalam ni. Excuse me…”

Suara lelaki. Tetapi sekejap aje kerana selepas keadaan sepi kembali. Bunyi pintu dikatup perlahan-lahan menandakan orang itu rasa bersalah. Suzi menarik nafas lega. Kalau terjadi apa-apa tadi, siapa yang patut dipersalahkan.

“Cikgu! Cikgu!”

Trisya terus meluru ke arah Suzi sebaik dia keluar dari bilik tetamu. Wajahnya penuh keceriaan. Entah apa yang dia baru dapat hinggakan suaranya pun begitu gembira kedengaran.

“Apa hal?”

Trisya begitu manja pada pandangan mata Suzi. Entah kenapa antara mereka mudah benar serasi.

“Pak usu kita datang tadi.”

“Baguslah.”

“Cikgu nak jumpa dengan pak usu?”

Hish!! Budak ni macam ejen cari jodoh gamaknya. Tak habis-habis dengan pak usu dia…

“Jomlah cikgu. Pak usu tengah makan kat dapur.”

“Selalu ke pak usu datang sini? Tak apa ke cikgu jumpa dia? Nanti ganggu aje…” Bertubi-tubi soalan Suzi lontarkan. Trisya hanya terkebil-kebil memandangnya. Cute pulak dia buat muka macam tu.

“Pak usu tak makan orang, dia makan nasi Cikgu. Tu ha…pak usu kita.”

Dengan senyum meleret Suzi memandang pak usu Trisya serentak dengan lelaki itu mengangkat wajahnya.

“Innalillah…” suara Suzi terkuat sedikit dek rasa terkejut yang amat dengan pertemuan tak disangka itu. Siapa sangka cempedak jadi nangka!


***

“Tak baik tau awak cakap macam itu masa ternampak saya tadi. Awak nak sangat ke saya mati?”

“Bukan. Saya terkejut sebab jumpa awak kat sini.”
“Saya ingatkan awak dah menyampah sangat sampai terkeluar perkataan macam tu.”

Suzi hanya tunduk kesal. Siapa nak sangka yang Azhan adalah pak usu yang disebut-sebut oleh Trisya. Azhan lah orangnya yang begitu dikagumi oleh Trisya. Inilah orangnya yang dikatakan oleh Trisya kononnya tak ada GF. Boleh caya ke?

“Betul ke tak ada GF?”

“Siapa cakap macam tu? Trisya? Hmm…budak kecil tu memang suka menyakat. What do you think?”

“Pasal apa?”

“GF.”

“Nak suruh saya teka atau nak suruh saya buat kenyataan.”

“Up to you.”

“Muka macam awak takkan tak ada GF.”

“Itu tuduhan.”

“Tak betul apa?”

“Kenapa awak tak percaya juga yang saya masih solo.”

“Habis tu…awak dengan perempuan itu.”

“Perempuan mana?”

“Masa saya tertumpahkan kuah kari…”

“Itu…yang itu awak kata GF saya. Tak sesuai betul pandangan mata awak…”

“Silap ke penilaian saya?”

“Itu pembantu saya. Secretary…”

“Iya ke?”

“Tak caya juga?”

“Buktinya…”

“Trisya lebih tahu.”
“Takkan saya nak percaya cakap budak 14 tahun.”

“She is not just teenage…”

“Maksud awak?”

“Dia sangat bijak. Jadi, awak kena berhati-hati. Mungkin apa yang awak cakap akan sampai ke telinga saya.”

“Oh my…”

Azhan tertawa kecil. Dia suka melihat muka panik Suzi. Ini mesti ada sesuatu yang telah diceritakan kepada anak buahnya Trisya, kalau tidak takkan Suzi macam serba salah pula. Baru gertak sikit dah goyah…

“Pak usu!”

Azhan melepaskan renungannya terhadap Suzi. Trisya sudah berada di tepi buai tempat dia dan Suzi bersantai.

“Ada apa Trisya.”

“Cikgu cakap BF dia lemau macam biskut.”

“Trisya! Syyy!!”

Suzi menunjuk isyarat jari di mulutnya agar Trisya tutup mulut. Tetapi gadis sunti itu telah terlajak kata.

“Suzi, apa maksud awak?”

“Tak ada apa-apa!”

“Siapa yang awak maksudkan?”

“Mana ada. Trisya tersalah cakap.”

“Baik awak cakap. Kalau tidak, saya takkan lepaskan awak.”

Trisya telah berlari masuk ke dalam. Sebelum pak usu kejar baik dia selamatkan diri dahulu. Tinggallah Suzi di dalam cengkaman Azhan.

Jan 10, 2012

Cerpan : Aku Sebenarnya...(3)

By On 10.1.12



Semenjak insiden di restoran nasi campur dahulu, Hana telah tahu segalanya. Hana berjaya mengorek segala isi hati dan perut si rakan baiknya, Suzi. Hana tahu mengapa Suzi menangis ketika dalam perjalanan pulang dari makan nasi campur ketika itu. Ingatkan Suzi tak tahan menanggung malu terpaksa mengelap baju mamat handsome di khalayak ramai, tetapi rupa-rupanya Suzi terharu sebab dapat menyentuh badan sasa lelaki itu. Dalam diam Suzi menyukai lelaki bernama Tuan Azhan yang akhirnya juga telah terpecah tembelang bahawa tuan Azhan tidak ada ’Tuan’ pada pangkal namanya. Panggilan tuan adalah untuk jawatan beliau sebagai pengarah di Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR). Barulah Suzi sedar mengapa orang asyik selalu tunduk hormat apabila bertembung dengan Azhan. Dia ‘somebody’ rupa-rupanya!

Hari Jumaat datang lagi. Suzi melangkah malas ke dalam perut bas. Masakan tidak, hari ini adalah hari terakhir dia bekerja di jabatan kebajikan masyarakat. Kontraknya telah tamat. Buat sementara waktu jabatan tidak melanjutkan kontrak pekerja sementara sepertinya. Setahun di jabatan kerajaan tersebut, banyak benda yang Suzi pelajari. Dan yang paling istimewa, dia mengenali hati budi seseorang, tetapi malangnya orang tersebut telah pun berpunya. Apalah nasib badan.

“Awak tak lewat lagi?”

Isk! Ayat skema mamat sebelah aku ni macam pernah dengar aje, tapi kat mana ya?? Biarlah, lantaklah…malas nak layan! Suzi pura-pura terlelap. Dia dah tak kuasa melayan sesiapa lagi. Luka di hati masih belum sembuh, takkan nak ditambah luka baru. Itu tempah maut namanya!

“Tak main angry bird hari ni?”

Peramah tak bertempat! Gumam Suzi dalam hati.

“Puan Suzi…tak sudi berbual dengan saya ke?”

Puan Suzi…Puan Suzi…hanya seorang manusia suka menyakat aku begitu. Suzi tak pasti kalau benarlah yang di sebelahnya ini adalah Azhan, apakah dia setakat bergurau atau serius maut bila memanggilnya Puan Suzi. Asyik-asyik kata pasal suami, rumahtangga, dah berkahwin dan macam-macam lagi.

“Ya lah…orang dah berkahwin tak sudi nak berkawan dengan saya.”

Cis! Jatuh merundum saham aku kalau semua orang ingat aku dah kahwin. Woit! Aku masih single lah! Mahu saja Suzi menjerit tetapi sekarang keadaan tidak mengizinkan. Nanti ada pula pak cik bas brek mengejut dengar jeritan Suzi. Malu satu keluarga…

“Saya tengah tidur awak kacau aje. Bising tau.”

Suzi membuka matanya. Memang benar! Yang duduk di sebelahnya adalah Azhan, mamat hari jumaat yang telah menyelamatkannya dua kali. Hari ini hari terakhir Suzi naik bas merah. Dan mungkin juga kali terakhir Suzi dapat berjumpa dengan Azhan. Mengenangkan itu semua Suzi sekadar menjeling Azhan dengan pandangan lemah. Dia tak bermaya. Ingatkan Azhan tidak menemaninya pada hari terakhir ini, tetapi ada juga mamat ini di sini.

“Last day ya?”

“Hmm…mana awak tahu?”
“Tanya pada kawan awak, Hana.”

“Ermmm…Hana memang tak boleh tutup mulut.”

“Lagipun saya ada dengar dari jabatan lain.”

“Ya lah tu. Buat apa ambil tahu pasal saya.”

“Tak tahu. Cuma saya tak boleh nak lepaskan awak. Walaupun saya tahu awak dah berkahwin.”

Grrrr!! Suzi menahan geram. Asyik-asyik benda itu juga yang disebut. Takkanlah dia tak tahu aku single mingle lagi…

“Lepas ni nak buat apa?”

“Makan tidur makan tidur sampai boring.”

“Tak nak cari kerja lain?”

“Tak tahu lagi.”

“Kenapa? Suami tak izinkan?”

“Awak! Awak cakap sekali lagi pasal suami ke, pasal kahwin ke, saya cungkil biji mata awak!”

Pak cik bas berdehem beberapa kali. Dia tahu Suzi tengah geram. Mamat yang seorang ni nak mengurat pun tengok tempatlah, kan dah kena sergah dengan cik Suzi…

“Saya okey pak cik, don’t worry.” Suzi memberi jaminan kepada pak cik bas.

“Ada masalah bagitau pak cik. Nanti pak cik sekelkan dia…”

Azhan terkulat-kulat di sisi Suzi. Pelik benar dengan perempuan berkahwin ni, marah betul dengan suaminya! Tapi jauh di dalam hati Azhan, dia rasa kelainan. Semakin dia memujuk mengatakan Suzi telah berpunya, semakin galak hatinya mahu mengenali gadis itu. Dia tahu berdosa hukumnya apabila mencintai isteri orang, tetapi dia tak dapat menipu diri sendiri.

“Maafkan saya. Kita boleh berkawan lagi kan?”

“Tak kisah. Semua orang saya kawan.”

“Jangan lupa calling-calling.”

“Iya lah tu…”

“Tak sudi ke? Atau errr…”

Suzi menjeling tajam. Sekali lagi kau sebut, aku campak kau ikut tingkap bas! Jerit hati Suzi amat geram.

“Nombor H/P saya ada dalam Galaxy Ace awak.”

“Saya tak mintak pun.”

“Tapi saya nak bagi.”

Suzi tak ingat entah bila Azhan meletakkan nombornya dalam senarai ‘contact’ di GAnya. Bila disemak, memang ada. Siap ada nama lagi.

“Hari ini hari Jumaat.”

“Saya tahu. Saya belum buta hari…”

“Kenapa tak pakai baju kurung macam selalu.”

“Saya nak pergi tengok wayang lepas habis kerja nanti.”

“Nak ikut sekali.”

Suzi merenung Azhan yang muka tak tahu malu itu. Entah siapa nak ajak dia. Suzi tak kata apa-apa.

Sepanjang hari Suzi sibuk mengemaskan fail dan kerja-kerjanya yang bakal ditinggalkan. Ada sebahagian kerja kena pass over kepada orang lain. Ada pula yang kena difailkan ke tempat yang sepatutnya. Sehingga tengahari barulah Suzi berhenti rehat untuk makan dan bersolat. Usai sahaja waktu rehat dia menyambung kerjanya. Ada rakan-rakan yang datang berbual sekejap dan kemudian dia menyambung tugas semula. Bila jam mencecah hampir 5 petang, Hana datang menggamitnya.

“Ada orang mengadu yang kau tak jawab call.”

“Siapa orang tu?”

“Azhan.”

“Aku dah agak.”

“Kenapa tak jawab?”

“Aku sibuk.”

“Atau kau sengaja sibukkan diri kau.”

“Kenapa pulak.”

“Sebab kau sedih. Aku tahu kalau sedih aje kau mesti buat-buat busy.”

“Mana ada.”

“Jangan tipu. Dosa…”

Suzi malas melayan keletah Hana lagi. Nanti menambah sedih hatinya sahaja. Sedih nak meninggalkan rakan-rakan sepejabat yang hampir setahun dikenali. Lagi sedih nak meninggalkan kerusi dan meja yang jadi ‘rakan baik’nya selama ini.

“44 miss call…”

“Banyaknya.”

“Mamat tu memang gila.”

“Orang dah suka, Suzi. Terima ajelah…”

“Habis tu, perempuan baju jarang yang kita jumpa kat restoran dulu tu nak letak kat mana? Nak sumbat kat bonet?”

“Apa kisah? Yang penting kau suka dia.”

“Aku tak macam itu, Hana. Kalau boleh aku nak bahagia dan orang lain juga bahagia.”

“Kalau itu prinsip kau, susahlah. Sampai bila-bila pun kau tak akan jumpa bahagia.”

Suzi melepaskan keluhan kecil. Ada benar juga pendapat Hana itu.


***

“KITA nak tengok cerita apa eh?”

“Kata nak tengok Ombak Rindu.”

“Tak maulah. Orang kata ceritanya sedih.” Suzi menjuihkan bibir.

“Habis tu…”

Setelah puas memilih, akhirnya Suzi dan Hana sepakat menonton Alvin & the Chipmunks 3. Hati mesti riang dan digembirakan. Tak mau sedih-sedih, pujuk Suzi pada diri sendiri. Panggung wayang taklah penuh sangat sebab jatuh pada hari jumaat. Kalau hujung minggu mesti penuh. Tangan Suzi penuh kedua-duanya. Sebelah pop corn dan sebelah lagi Coke.

Suzi lihat Hana asyik betul main dengan HPnya. Setiap masa ada sahaja SMS yang masuk. Entah dengan siapa dia bercinta dan berbahagia, Suzi tak mahu ambil tahu. Yang penting Suzi nak buang segala kesedihan yang sedang bersarang di dalam dada. Tak mau lagi fikirkan fasal hari jumaat dan Azhan atau kaitan antara keduanya.

Sebaik lampu pawagam dimatikan, Suzi siap sedia untuk memberikan perhatian pada filem yang bakal menceriakannya. Suasana gelap dan kelam menambahkan moodnya untuk bergembira malam ini.

“Awak…”

“Oppocot!!”

“Kenapa? Ada lipas ke?” Hana ikut terkejut.

“Lipas otak kau! Azhan! Siapa bawak dia ke sini?” Suzi berbisik ke telinga Hana.

“Mana aku tahu.”

“Cik Suzi…oopss puan…”

“Awak jangan cari pasal. Saya jerit karang…”

“Saya pun boleh jerit juga. Cakap awak cabul saya.” Azhan merendahkan nada suaranya.

“Apasal pulak??”

“Tak tengok tangan awak kat mana?”

Suzi baru perasan yang dia telah terpegang peha Azhan ketika rasa terkejut disergah oleh mamat tersebut. Habis semua plannya untuk bergembira ria dan melupakan kesedihan malam ini. Yang ada hanyalah sedih dan sedih lagi…Setiap kali mengingati Azhan, dia jadi keliru. Tak tahu mengapa.

“Saya dah tahu status awak.”

“Status?”

“Status FB awak…”

“Hana! Kau ni kan…”

Suzi mencubit lengan Hana dengan geram. Sangat geram. Hana memang tali barut yang yang tak ada hati perut. Habis semua rahsia Suzi dibongkarkan. Apa dia nak buat sekarang? Nasi dah jadi kerak. Takkan nak halau mamat ini dari dalam panggung. Dia pun beli tiket jugak. Hmmm…menghadap ajelah telinga ini dengan bebelan basinya nanti. Niat nak tengok dan concentrate pada Alvin dah terbantut. Yang ada Azhan…wat to do!!

“Awak single, kan?”

“Itu je yang awak dapat selepas buat miss call 44 kali pada saya?”

“Awak sepatutnya engineer kan?”

“Saya tak pilih kerja. Yang penting tak tanam anggur.”

“Perli nampak!”

“Saya tak suka orang buat bising waktu saya nak tengok filem.”

“Ini aje peluang yang ada. Lepas ini sure awak missing in action…”

Aku miss atau missing…bukan kau punya pasal! Suzi menjerit dalam hati. Momen ini biarpun dalam gelap tetap manis untuk dikenang. Rasa dekat dengannya walau dalam hati menolak untuk dicintai. Setiap kali dia rasa ingin dikasihi, setiap kali itu juga dia terkenang-kenang hati insan lain. Prinsip ini sering menjerat diri sendiri. Benar kata Hana, bahagiakan diri sendiri! Tetapi bolehkah dia?

“Awak tak tahu saya dah follow dan like awak sejak mula-mula awak naik bas. Saya tertunggu hari jumaat sebab itu sahaja hari saya akan nampak awak terkejar-kejar bontot bas. Itu sahaja hari yang saya tak bawa kereta. Awak tak nampak saya ke?”

“Suka hati awaklah nak like atau dislike saya.”

“Awak suka saya, kan?”

“Tak ada bezanya.”

“Ada.”

“Dah terlambat.”

“Apa maksud awak?”

“Awak…errr….awak pergilah pada dia.”

“Dia? Siapa yang awak maksudkan.”

“Dah terang nak bersuluh lagi…”

“Mana ada. Dalam gelap macam ni memang kena pakai lampu suluh. Kalau nak terang, jom kita berbual kat luar.” Azhan sempat berseloroh.

“Awak ni! Saya tak suka awak nak putar belitkan cakap saya.”

Azhan mengeluh perlahan. Suzi dapat mendengar keluhan itu. Apakah dia sudah penat mengejarku? Apakah dia tak mahu lagi main sorok-sorok dan tarik tali dengan aku? Suzi cuba meneka dalam kegelapan.

“Sebelum awak pergi, boleh awak buat sesuatu untuk saya?”

Suzi diam tidak menjawab.

“Tolong accept saya. Saya ada add awak kat FB, tapi awak tak layan saya.”

Suzi ketawa gelihati. Ingatkan apa bendanya tadi. Ala…FB punya pasal rupa-rupanya.

“Saya tak accept sebarangan orang!”

“Saya ni bukan something untuk awak ke?”

“Ada! Awak selalu buat hari jumaat saya kelam kabut.”

“Itulah kenangan saya dalam diari hidup awak! Awak tak akan dapat lupakan saya!”

Jan 9, 2012

Cerpan : Aku Sebenarnya...(2)

By On 9.1.12





Isnin datang bertandang. Bas yang tercinta tetap menjadi idaman hati Suzi untuk ke tempat kerja. Perjalanan minggu kedua Suzi dengan bas amatlah membahagiakan. Macam biasa dengan setianya Suzi duduk di belakang pemandu bas. Bukannya nak mengurat pak cik yang bawa bas tetapi pak cik itu tahu kalau Suzi tertidur atau terlelap, dia akan tolong kejutkan. Pak cik bas sudah hafal nama tempat kerja Suzi. Pak Cik bas siap bookingkan tempat duduk untuk Suzi dan yang penting sambil duduk dalam bas boleh juga bercucuk tanam dalam FB. Ada ke? Yang penting ado!!!

Jumaat datang lagi. Suzi mengenakan kasut tumit tinggi warna maroon dan berbaju kurung Pahang warna maroon plain. Rambutnya di sanggul kemas ke belakang dan beberapa helai anak rambut dibiarkan berjurai di dahi. Macam nak mengurat aje aku ni…hehe…hati Suzi berbisik nakal. Mana tahu ada mamat yang sangkut. Dalam hati berharap benar mamat minggu lepas akan duduk di sebelahnya lagi.

“Cantik benor pagi ini?” pak cik pemandu bas menegur.

“Pakai kemas dan cantik kan sunat hukumnya, pak cik. Selalu saya tak cantik ke, pak cik?”

“Cantik…tapi hari ini dah macam ratu cantik pulak.” Pak cik bas menyeringai. Banyak gigi dah tak ada rupa-rupanya. Hmmm…Patutlah selalu tersenyum simpul bila aku usik. Ingatkan pemalu, tak ada gigi rupanya! Pak cik Oooo Pak Cik. Tak ada gigi pun tak apa, yang penting bas merahmu tetap menhadi pujaan hatiku…

Bas mula bergerak perlahan-lahan. Hati Suzi berdebar kencang. Tak tahu mengapa. Nak kata dia duduk atas enjin bas tak juga sebab enjin bas nun kat belakang sana, nak kata terkena Parkinson lawaklah pulak. Sebab dalam keluarga Suzi tak ada yang menghidap penyakit tersebut. Kenapa wahai hati kau berdebar lain dari biasa. Jangan-jangan disebabkan mamat hari jumaat itu tak? Tapi kenapa dia tak muncul-muncul juga. Takkan azam tahun baru nak lambat pergi kerja pulak?! Hmm…sabarlah wahai hati. Sekejap lagi muncullah dia, kut...(sambil Suzi mengurut dadanya).

“Tak tunggu orang lain ke pak cik?”

“Tak payahlah…”

“Tapi…”

“Nanti kamu lambat pulak sampai ke pejabat.”

Betul juga kata pak cik bas itu. Mana ada bas awam tunggu penumpang. Takkan aku nak buat term and conditions sendiri gara-gara mamat hari jumaat itu. Akhirnya Suzi dan hatinya hampa kerana dalam senyap-senyap dia harap dapat duduk dengan mamat yang bernama Tuan Azhan bin Tuan Zainal. Tak ada chance gamaknya hari ini.

“Oppocot!”

Suzi nyaris tersungkur di depan pintu lif. Sempat pula sepasang tangan sasa menyambut tubuhnya dari terhempas di atas simen. Kalau tidak tentu gaya jatuh Suzi macam nangka busuk yang kering jatuh dari pokok. Di tepi pinti lif ada tanda amaran yang lantai sedang di cuci. Kenapa pulak mata aku yang bulat ini tak perasan benda itu semua. Buat malu betul jatuh kat depan pintu lif ini. Beberapa pasang mata memandangnya dengan pandangan perli dan dua orang mamat siap ketawa sakan macam sedang tengok raja lawak beraksi.

“Lain kali pakai lagi kasut tinggi 3 inci…”

Suzi sempat membelek kasutnya sebentar. Tiga inci ke? Aku tak ukur pun! Tangan sasa itu melepaskan tubuhnya perlahan-lahan. Pagi jumaat yang memalukan. Pagi jumaat yang akan dikenang sampai bila-bila.

“Terima kasih sebab selamatkan saya.”

Suzi membalikkan tubuhnya. Dia nak menghadap wajah orang yang telah menyelamatkannya. Dia mahu mengenang wajah itu dalam sejarah hidupnya. Sampai bila-bila pun orang itu akan kekal dalam lipatan sejarah hari jumaatnya.

“Ehh!!”

“Kenapa macam nampak hantu?”

“Awak lagi…”

“Ya…saya sempat selamatkan awak. Saya terpaksa pegang awak walaupun awak ni isteri orang. Nanti kalau suami awak salah faham, awak kena ceritakan pada dia.”

“Suami?? Errr…suami siapa…”

“Suami awaklah! Baru saya sentuh sikit, awak dah lupakan suami awak puan Suzi.”

Suzi tersenyum. Puan Suzi…silap diri sendiri kerana terlebih gurau hari tu. Terpaksalah tanggung sendiri…




“Terima kasih Tuan Azhan sebab telah selamatkan saya hari ini. Minggu lepas pun awak tolong selamatkan Galaxy Ace saya. Awak ni memang survivor saya…entah apa lagi awak akan selamatkan kemudian.”

“Takkan nak suruh saya selamatkan rumahtangga awak…”

“Rumah….???”

“Awak ni pelik betul. Setiap kali saya sebut awak ulang balik dengan nada terkejut dan terpinga-pinga.”

“Bukan macam itu. Saya tak bermaksud nak tipu…”

“Baiklah. Saya kena pergi dulu. Awak pun dah selamat.”

Suzi membiarkan sahaja Tuan Azhan berlalu ke dalam lif. Dia termangu-mangu beberapa ketika. Pintu lif ditenung lama. Mengharap keajaiban di situ. Semoga Tuan Azhan keluar semula dan menyapanya dengan mesra. Semoga Tuan Azhan berbual-bual lama dengannya, memuji penampilannya dan terus mengiringi Suzi hingga ke pejabat. Harapannya hampa. Dilihat lif terus bergerak ke atas. Suzi berjalan perlahan-lahan ke pejabatnya.


“CEPATLAH! Ditenung aje lauk tu takkan boleh hidup balik dia. Nak makan pun terkemut-kemut. Cuba makan dengan bersemangat. Barulah nasi gembira masuk dalam perut.”

“Aku tak ada mood.”

“Cik Suzi oiii…azam tahun baru kau fresh lagi. Konon nak lebih bersemangat, ubah sikap. Jadi lebih matured. Tapi yang depan aku sekarang ni…bukan Suzi yang baru. Dah jadi lembik semacam aje. Apa jadi pada kau hari ini?”

“Entahlah Hana. Aku terkena sumpahan kut.”

“Sumpahan apa?”

“Hantu tanah.”

“Hish! Merepek aje. Dah lah tu, makan cepat.”

Hana dan Suzi cepat-cepat makan kerana waktu rehat mereka hampir tamat. Sebelum makan tengahari tadi Suzi menemankan Hana pergi membeli tiket kapalterbang untuk ayah Hana yang mahu makan angin ke luar negara. Selepas itu barulah mereka singgah di restoran nasi campur tersebut.

“Cantik juga restoran ini kan? Penuh dengan ciri-ciri tradisional. Cuba kau tengok pasu bunga dia…”

“Nak buat apa dengan pasu bunga?” Hana mencebik.

“Kan nampak klasik sangat. Aku suka. I like…” Suzi tak dapat mengawal perwatakannya hingga jadi terover. Tangannya yang lincah bergerak seiring dengan mulutnya telah terlanggar badan seseorang. Tanpa di duga makanan yang berada di dalam tangan hamba Allah itu terlepas lalu mengenai bajunya.

“Alamak! Macam mana ni. Apa aku dah buat Hana? Mati aku Hana! Mati aku…”

“Siapa nak bunuh awak. Awak belum mati lagi…”

“Aduss!! Dia lagi ke?”

“Ya. Saya lagi puan Suzi.”

Suzi segera menoleh. Habis baju kemeja berwarna cerah yang membalut tubuh Azhan dipenuhi dengan kuah kari. Lepas ini bolehlah buat resepi baru, ‘Kari Kepala Ikan Tertumpah Di Baju’…

“Apa lagi? Bersihkan kuah kari kat baju saya ni.”

“Marah nampak?”

“Taklah. Saya sedang ketawa ni…tak nampak!” suara tuan Azhan bernada geram.

“Honey….apa kecoh-kecoh ni. Apa dah jadi dengan baju you…habis comot. Kenapa ni? Siapa yang kolot sangat macam tak pernah makan kat restoran. Habis menyusahkan orang.”

Honey? Madu? Akukah yang dimadukan? Takkan kut, kahwin pun tidak, nak bermadu apa pulak…Suzi tersengih nakal memandang wanita berbaju kurung berkain jarang itu. Dia nampak bibir merah wanita itu terkumat kamit macam membaca jampi serapah, satu apa pun dia tak dengar. Yang dia dengar degupan jantungnya sendiri yang sudah kucar kacir.

Tuan Azhan tidak memberikan perhatian kepada pertanyaan miss Honeynya. Sebaliknya tuan Azhan hanya merenung tajam ke dalam anak mata Suzi tanpa berkelip. Nak marah tak marah. Nak marah tak marah. Hrmmm…nak sayang bini orang pulak! Ish!! Tak boleh jadi ni,…

“Honey! Honey!”

Wanita berbaju kurung jarang itu memegang lengan Tuan Azhan sambil mengoncang tubuh sasa itu. Tetapi sayangnya Tuan Azhan tidak endahkan tindakan wanita itu.

“Awak bersihkan baju saya sekarang juga.”

Suzi mengalihkan pandangan matanya dari renungan tajam milik Tuan Azhan. Dia berasa pelik. Mengapa dia tak takut sedikitpun dengan gertakan dari pemuda itu. Adakah kerana pandangan itu? Mengapa dia berasa selamat bila berada dekat dengan lelaki itu. Apakah ini tandanya??

“Suzi…kau buat aje. Jangan lawan…kita dah lambat ni.”

Suzi mengambil tisu lalu menggosok baju kemeja Tuan Azhan. Banyak mata memandang insiden tak disengajakan itu. Kalau diberi peluang, tak ada sesiapa pun mahu benda memalukan itu terjadi, tetapi inilah namanya takdir. Takdirnya adalah Tuan Azhan sudah berpunya dan wanita di sebelahnya itu sudah menjadi bukti. Setakat itu sahaja harapan yang digantung…

“Nasib baik awak dah berkahwin Puan Suzi…”

Suzi menelan liurnya berkali-kali. Dia segera menarik tangan Hana dan berlalu dari situ tanpa mempedulikan renungan Tuan Azhan untuk kesekian kalinya. Dua kali jumaat yang mencipta sejarah tersendiri dalam hidupnya yang sekadar pekerja sementara. Esok lusa jika kontraknya tamat, maka berakhirlah takdir dan waktunya pada pandangan mata Tuan Azhan. Ketika itu tiada lagi hari jumaat yang indah, tiada lagi dia berangan tinggi.

…aku sebenarnya ada, menyimpan kasih padamu….tapi, zahir tak terucap…dendangan lagu sedih itu seakan tahu yang dirinya pasrah atas segalanya. Suzi membiarkan sahaja titisan jernih menuruni pipinya yang gebu. Biarlah jika Hana tahu, dia tak peduli lagi.

Jan 6, 2012

Cerpan: Aku Sebenarnya...

By On 6.1.12
Suzi cepat-cepat menuruni anak tangga lalu terus menuju ke pintu lif. Dia tak mahu ketinggalan lagi seperti selalu. Dia tidak mahu seperti biasa terkejar-kejarkan bontot bas dan menghidu asap hitam legam itu sampai wajahnya ikut berbau asap. Bila sampai dalam perut bas semua orang menutup hidung kerana badannya berbau asap bas bukannya pewangi seperti orang lain. Walau berkilo kilo pewangi enchanteur di sembur ke seluruh tubuh, tetap kalah pada ‘kewangian’ asap bas. Apa mau buat! Wehhh! Tensionnya…

Pagi ini sempena tahun baru 2012 dia buat azam baru. Kalau orang lain sibuk tanam azam nak naik gaji, nak dapat boyfriend, nak tukar boyfriend sebab dah boring dengan pak we yang ada sekarang, ada pulak buat azam nak kuruskan badan tetapi bagi Suzi, azamnya tetap pada bas. Bukan nak mengurat pak cik bas tersebut, tetapi nak naik bas tepat masa dan tak mahu terkejar-kejar bontot bas lagi. Hmm…tercapaikah azamnya?

Yesss!! Aku berjaya! Suzi terpekik kecil bila dia dapat duduk di tepi tingkap belakang pemandu bas. Dapat juga dia merasa kerasnya kerusi bas itu. Tak apa. Yang penting dapat duduk dengan nyaman. Boleh main ‘angry bird’ sekejap, fikirnya.

“Hari ni tak lewat pulak?”

Suzi terkejut. Lebih daripada terkejut beruk. Entah terkejut gaya apa, Suzi pun tak tahu nak classifiedkannya. Sampaikan Galaxy Ace terlepas dari tangan tetapi ada tangan sasa yang menyambutnya. Nasib baiklah tu, kalau tidak berderailah duit gajinya setengah bulan ni…

“Apa dia?”

“Selalu pagi-pagi dah buat basrathon…”

“Basra….”

“Ya!”

Si mamat ini boleh pulak tersengih-sengih selepas mengutuk Suzi. Galaxy Ace dikembalikan kepada Suzi selepas mamat tersebut menekan sesuatu pada skrin telefon.

Basrathon pun basrathonlah. Yang penting dia dah selamatkan telefon aku, bisik Suzi pada diri sendiri.

“Terima kasih.”

“Untuk basrathon atau untuk telefon?”
“Telefon.”

Dia gasak ketawa pulak. Suzi buat muka selamba. Hari ini dia nak menikmati kejayaan mencipta azam pada tahun baru dan azamnya itu tercapai. Yang lain-lain tak penting. Mamat kat sebelah pun tak penting.

“Jom turun. Kita dah sampai.”

Dah sampai? Cepatnya? Dia tahu pulak aku turun kat sini? Hish!! Mesti sudah lama dia mengintai pergerakanku…

“Awak aje yang tak perasankan saya. Setiap hari Jumaat saya akan ikut awak naik bas dan turun kat sini.”

“Ya ke?” Itu sahaja yang mampu Suzi lafazkan. Kenapa hari Jumaat? Hari lain dia naik basikalkah? Merepek betul mamat seorang ini.

Itulah kalau sudah hari-hari asyik kejar bontot bas, muka makhluk manusia seperti mamat yang sedang mengiringinya ini pun dia tak perasan. Dah berapa lama agaknya dia diekori? Atau mamat itu sengaja mereka cerita panas, almaklumlah mahukan perhatian. Orang lelaki sekarang ramai yang buaya darat…

“Dah lama awak ekori saya?” Betul ke ayat tersebut…

“Siapa nak follow awak. Saya naik bas setiap hari Jumaat sebab senang nak pergi sembahyang Jumaat. Kalau bawa kereta susah nak parking, jalan jammed, dan balik petang pun selalu jammed. Tak ada kaitan pun dengan awak…”

“Malunya…”

“Tau malu pulak! Selalu basrathon tak malu pun…”

“Awak jangan ejek saya lagi. Sekali lagi awak cakap basrathon, saya bunuh awak.”

Suzi menjeling marahkan mamat yang tak reti bahasa itu. Yang buat Suzi lebih sakit hati adalah setiap kali dia berselisih dengan pekerja jabatan lain, ada sahaja insiden tunduk menunduk kepala. Tak tahulah dengan siapa dia orang tunduk hormat, takkan dengan Suzi kut! Suzi makin panas di hati.

“Selamat pagi tuan…”

Ada pula yang memanggil mamat di sebelahnya itu ‘tuan’. Ini mesti orang sebelah utara. Ada juga Suzi dengar nama kawannya ketika di universiti dahulu di panggil Tuan Saadon. Tuan Saadon berasal dari Grik, Perak. Jadi mamat ini mesti ada darah cicit moyang dari sebelah sana.

“Nama awak tuan apa?”

“Tuan?”

“Ya…tuan…”

“Ohhh…errr…Tuan Azhan.”

“…bin ?”

“bin apa pulak?”

“Iyalah, orang biasanya kalau nama anak ada Tuan, bapak dia pun ada Tuan pada pangkal nama…”

“ermm…Tuan Zainal.”

“Sedap nama tu.”

Mamat tersebut tersedak tetiba. Suzi naik hairan dengan perlakuan mamat yang bernama Tuan Azhan itu. Gaya dia tersedak macam tertelan bola golf pula. Macam-macam perangai manusia kat dalam dunia ni…

Sebaik tiba di tingkat 7, Suzi menekan butang lif. Pintu terbuka. Suzi cepat-cepat berjalan menuju ke pejabatnya. Dia ingin bagitahu semua orang yang dia tidak terlewat lagi pagi ini. Dia nak tunjuk muka kat bosnya yang selalu sindir sebab punch card selalu merah. Dia nak bagitau semua orang yang Suzi tahun 2012 telah berubah.

“Cik basrat….”

“Eiii…apa lagi? Awak kerja kat tingkat 7 juga ke?”

“Bukan.”

“Habis tu…saya nak cepat ni.”

“Apa nama awak?”

“Nak buat apa? Tak pentinglah.”

“Just asking…”

“Kalau awak bernama tuan Azhan. Saya pulak puan Suzi.”

“Dah kahwin…”
“Suka hati awak. Okey. Bye!”

“Bye!”