Menu
Oh! MyKarya!

Luaskan Hati, Maafkan

Luaskan Hati, Maafkan

Ingatlah bahawa setiap masalah ada penyelesaiannya. Amarahmu.. hanya memenatkan. Dendam yang kau tanam, mengoyak iman. Tuhan tidak suruh itu semua. Selesaikan satu, satu.. dan bersabarlah.

Luaskan hati, maafkan. Masalah? Bukan datangnya dari makhluk. Masalah, bukan kamu yang ciptakan. Masalah adalah dari Allah. Dia hendak menguji apakah kamu berhak mendapat hadiah? Adakah darjahmu boleh setingkat lebih dari yang lain. Sebab itulah didatangkan masalah sebagai medan ujian.

Luaskan hatimu, maafkan

Allah dah kata, masalah bukan makhluk yang hadirkan. Jika kamu difitnah, dihina, dizalimi.. itu Allah yang bagi. Bila kamu telah pasrah dan redha, disitulah Allah akan menyelesaikan untukmu. Berserahlah sepenuhnya kepada Allah. Kerana, Dia tak pernah jauh. Dia tak pernah pergi. Serahkan masalahmu kepada Allah. Dia akan selesaikan untukmu.. sesuai dengan keperluanmu.

Kamu bermohonlah. Berdoalah.

Itu saja senjata yang kita ada, yang kita mampu. Kita tidak berdaya membaca yang nyata apatah lagi yang tersembunyi.

Luaskan hatimu.. bukalah luas-luas. Hiruplah angin damai yang Allah hadirkan. Maafkan. Siapa saja, bukan maknanya kita putus asa tetapi kerana kita tetap percaya Allah sedang merancangkan laluan kehidupanmu di depan. Biarkan mereka yang di belakangmu, dalam memori hitam itu.. Allah yang membalasnya. Dia kan Maha Kuat. Dia kan Maha Adil.

Bangunlah. Dengan penuh gemilang.

#self reminder
Aynora Nur
Ramadhan 22, 2017.

Luaskan Hati, Maafkan Ingatlah bahawa setiap masalah ada penyelesaiannya. Amarahmu.. hanya memenatkan. Dendam yang kau tanam, mengoyak ima...
aynorablogs Jun 17, 2017
Oh! MyKarya!

Sinopsis Drama Red Velvet Dan Senarai Pelakon

Sinopsis Drama Red Velvet Dan Senarai Pelakon. Peminat drama melayu yang diadaptasi daripada novel boleh menonton drama seterusnya bertajuk RED VELVET tulisan Acik Lana yang diterbitkan oleh Penerbitan Kaki Novel. Drama adaptasi ini khabarnya akan diarahkan oleh pengarah hot, Michael Ang yang telah menghasilkan drama popular seperti Suri Hati Mr Pilot dan Hero Seorang Cinderella.

Baca kat bawah ni tentang Sinopsis Drama Red Velvet Dan Senarai Pelakon yang terlibat. Gandingan terbaru ini pasti mencetuskan fenomena, mungkin?? Kalau tak silap drama ini gandingkan Aliff Sattar dengan Neelofa. Mesti semanis honey macam dengan Siti Nordiana dulu, yak tak?

Sedikit info tentang Red Velvet:

JUDUL : RED VELVET
EPISOD : 20 episod
TARIKH TAYANGAN : 23 Oktober 2017
HARI / MASA : Isnin-Khamis, 10.00 malam
SIARAN : MegaDrama (Astro Ria & Ria HD)
PENULIS NOVEL : Acik Lana
PENGARAH : Hadith Omar
TERBITAN : Cube Films
PELAKON : Alif Satar, Neelofa, Hafidz Roshdi, Nina Nadira, Alif Hadi, Nadya Syahera, Fatin Afeefa, Amira Othman

WATAK PELAKON 

Alif Satar sebagai Izzat
Neelofa sebagai Helena
Hafidz Roshdi sebagai Fareeq
Amira Othman sebagai Suhaila
Alif Hadi sebagai Daniyal

LAGU TEMA / OST 

Alif Satar - Sesungguhnya Aku

Sinopsis Drama Red Velvet 


Sinopsis Drama Red Velvet Dan Senarai Pelakon
Gambar hiasan
Daripada sumber Kaki Novel:

Helena tidak mempedulikan tohmahan mahupun kata-kata nista orang sekeliling bila dia ingin berkahwin dengan Fareeq yang merupakan suami orang. Lantaklah! Janji dia bahagia. Malangnya, Fareeq tidak menepati janjinya untuk mengahwini Helena. Perbuatannya itu menyebabkan Helena kecewa setengah mati.

Dalam mengharungi kehidupannya yang huru-hara, Helena bertemu dengan Izzat yang sinis, ego, berlagak tak bertempat. Semua ini menambahkan kekusutan di kepala Helena. Baker bajet hot yang bekerja di bakeri cabuk itu sentiasa mencari pasal dengan Helena. Ada sahaja yang tak kena di matanya. Dan keadaan semakin tegang apabila keadaan memaksa Helena bekerja dengan Izzat di bakeri yang sama. Hinggalah… hati mereka bertaut dengan kasih. Namun, rahsia Helena terbongkar sewaktu mereka berdua asyik menyulam cinta. Macam mana bila lelaki yang anti homewrecker, berdepan dengan homewrecker itu sendiri?

“Mungkin dia tak sweet macam kek bergula, Tak berharta seperti putera raja, Tapi cintanya yang paling manis di jiwa.”

Sedikit review Red Velvet daripada Goodreads:

Review 1:

"Saya suka dengan #red velvet ni, light conflict, walaupun cerita macam cliche (klise) sikit tapi olahan, gaya bahasa acik lana memang santai & memikat! Compare dengan novel-novel acik sebelum ni (under kakinovel), ni lagi santai saya rasa... dengan conflict yang tak berserabut..

Walaupun watak heroin masih lagi berlegar-legar tentang perampas, gediks, kaya dan sebagainya, tapi perubahan Helena menjadi lebih matang dapat dilihat sepanjang pembacaan.

Ada chemistry antara Helena-Izzat, masing-masing ada kisah silam & kesilapan yang memerlukan mereka untuk menerima bahawa segalanya adalah takdir..

Fareeq patut dapat balasan, tapi tak apa adakalanya watak villain ni kena lupakan jer.. nasib suhaila juga menjadi tanya tanya, ye la diceraikan ke apa kan... 

Saya suka sebab novel ni memang banyak berkisar pasal Helena & izzat je, tak serabut sangat."

Review 2:

Ini karya Acik Lana yang paling light... seperti biasa acik gemar mengangkat isu sosial sebagai konflik dalam ceritanya.. & kali ini beliau memilih isu homewrecker (penganggu rumahtangga)...

Bilamana trauma menjadi dendam... adilkah hak sekeping hati dinafikan? Hanya kerana Helena pernah menjadi orang ketiga dalam sebuah rumahtangga, adilkah dia dibenci sesungguh nya benci oleh izzat yang pernah menyaksikan keruntuhan rumahtangga ibubapanya gara-gara orang ketiga yang membuatkan ayahnya berpaling setia.

Namun cinta yg pernah singgah di hati Izzat terhadap Helena bukanlah semudah itu untuk dibuang begitu sahaja.., kerana ia cinta pertama walaupun ia penuh luka... Sedang mulut Izzat terlanjur mengungkap benci yang tak terhingga... maka Helena lantas membawa diri setelah tiada ruang untuk menjelaskan, apatah lagi ruang untuk sebuah kemaafan.

Kek red velvet yg menjadi kenangan cinta keduanya...kekal menjadi kenangan antara mereka.

Senarai Pelakon Red Velvet 


Daripada sumber Michael Ang, antara pelakon yang terlibat adalah:
  • Aliff Satar
  • Neelofa 

Nantikan drama adaptasi dari novel Red Velvet tulisan Acik Lana dan akan disiarkan di Astro Ria & Astro Maya HD.

Seperti biasa, saya akan ingatkan untuk anda semua menonton sambil cedok segala manfaat dan ilmu yang ada dalam drama yang disajikan. Bukankah hidup ini banyak kebetulannya? Jadi, ambil pengajaran yang boleh dijadikan panduan hidup. Okay!   

Sinopsis Drama Red Velvet Dan Senarai Pelakon. Peminat drama melayu yang diadaptasi daripada novel boleh menonton drama seterusnya bertajuk ...
aynorablogs Jun 12, 2017
Oh! MyKarya!

Sinopsis Drama Dan Pelakon Semusim Rindu

Sinopsis Drama Dan Pelakon Semusim Rindu. Semusim Rindu adalah drama adaptasi dari novel Semusim Rindu karya Aleya Aneesa. Drama ini sudahpun bersiaran di Astro setiap Isnin hingga Jumaat pada pukul 6.00 petang. Drama ini dibintangi oleh pelakon baru dan lama yang bakal melonjakkan drama adaptasi tersebut.

Mesti ramai yang ternantikan kemunculan Intan Ladyana setelah beberapa tahun tidak berlakon. Dalam drama ini Intan Ladyana berlakon sebagi watak utama dan tunjang perjalanan cerita Semusim Rindu. Dia memegang watak sebagai Hajar Adira yang melalui kepahitan hidup dari zaman kecilnya hinggalah dewasa. Dapatkah Hajar bertahan demi untuk menegakkan kebenaran?

Senarai Pelakon Semusim Rindu 


Sinopsis Drama Dan Pelakon Semusim Rindu

PARA PELAKON Semusim Rindu adalah: Ben Amir, Intan Ladyana, Aizat Hassan, Yerlly Yarifin, Dayang Areeda, Haliza Misbun, Kartina Aziz
  • Ben Amir sebagai ‘Ikhman’
  • Intan Ladyana sebagai ‘Hajar / Hani’
  • Dayang Areeda sebagai ‘Hanna’
  • Haliza Misbun sebagai ‘Datin Nasriah’
  • Kartina Aziz sebagai ‘Nazimah’

TARIKH TAYANGAN : 29 Mei 2017
HARI & MASA : Isnin – Jumaat, jam 6.00 petang
EPISOD: 40 Episod semuanya
SIARAN : Astro Prima -105 & Maya HD -135
PENULIS NOVEL : Aleya Aneesa
PENGARAH : Ejump Zahir
TERBITAN : MIG Production Sdn Bhd

Sinopsis Drama Semusim Rindu 


Sumber : aznanie

Hajar Adira didera mental dan fizikal oleh ibu saudaranya, Nazimah setelah kematian ibu bapanya. Tidak tahan dengan seksaan itu, Hajar Adira nekad melarikan diri ke Johor, untuk bertemu dengan mak ngahnya, Nasriah. Namun dalam usia 10 tahun, apalah sangat dayanya. Akhirnya, nasibnya terbela dengan bertemunya seorang insan berhati mulia, Firdaus dan isterinya, Fauziah. Mereka berdualah yang memberi kasih sayang dan penjagaan yang sempurna kepadanya.

Semenjak kematian Fauziah dan kemalangan yang menimpa Firdaus sehingga membuatkan kakinya lumpuh, Hajar Adira lah yang mengambil alih tugas menyara keluarga itu. Menyara 3 lagi adik-adiknya. Walaupun bukan keluarga kandungnya namun Hajar Adira tidak betah membiarkan mereka ditimpa kesusahan. Bagi Hajar Adira itulah keluarganya setelah dia dibuang saudaranya sendiri.

Dalam kemelut mencari sesuap nasi untuk menyara keluarga yang serba kekurangan, muncul Ikhman, lelaki yang mengharu-birukan hidupnya. Hatinya sakit bila berdepan dengan lelaki itu. Ada saja agenda lelaki itu yang menyusahkan dirinya. Sebenarnya, Ikhman telah jatuh hati pada Hajar Adira. Namun keegoan diri menghalang untuk dia berterus-terang. Bimbang di tolak perasaannya oleh Hajar Adira. Juga takut maruah dirinya jatuh di depan Hajar Adira.

15 tahun mencari, baru lah Hilal menemui Hajar Adira. Namun masa 15 tahun itu belum cukup lama untuk membalut luka. Ianya masih berdarah. Bukan senang memberi kemaafan setelah diri puas di mamah derita. Sesungguhnya kemaafan adalah dendam yang terindah.

Keinginan Hilal untuk menyatukan Hajar Adira dengan Ikhman terlaksana bila mereka berdua menyetujuinya. Walaupun begitu Hajar Adira masih sangsi akan perasaannya. Yakin Ikhman tidak mencintainya, sebagaimana dirinya di kala itu. Namun dia pasrah akhirnya.

Setelah disatukan, Hajar tidak mahu serumah dengan Ikhman. Mereka bersetuju membawa haluan masing-masing. Sebenarnya Hajar takut Ikhman akan meninggalkannya dan mempersia-siakannya setelah dirinya dimiliki. Hajar tidak mahu mengulangi kesakitan dulu. Cukuplah dirinya diseksa dan didera.

Namun hati dan perasaan adalah sesuatu yang sukar di kawal. Bila ia hadir sesiapa pun tak mampu menghalangnya. Begitu juga bila cinta untuk Ikhman hadir dalam hati Hajar. Ada rindu yang menggebu untuk suaminya itu. Namun tak terluah dengan kata-kata.

Di saat hati semakin pasti pada perasaan sendiri, Hajar Adira di uji lagi. Rumahtangganya bergoncang lagi. Gara-gara sifat dendam Nazimah yang sengaja menabur fitnah padanya sehinggakan ibu mertuanya, Nasriah termakan dengan kata-kata kakaknya itu. Hajar Adira pasrah. Tak guna menegak keadilan andai hati sudah tertutup menerima kebenaran. Bersama kelukaan Hajar Adira membawa diri. Pergi bersama lara diri.

Hatinya semakin terluka bila Firdaus, ayah yang selama ini menyokongnya pun mempertikaikan kesetiaanya. Dia membawa diri ke luar negara. Menyambung pelajaran yang terbantut dahulu. Sebelum pergi telah diserahkan tanggungjawab menjaga Syarikat Sakura kepada Ikhman.

Kebenaran terserlah. Azim dan Yuha menceritakan apa yang sebenarnya terjadi. Nasriah terkaku malu. Begitu jugak dengan Husna yang lancang menuduh Hajar. Jugak Firdaus terus rebah bila diberitahu yang Hajar tidak bersalah. Rasa bersalahnya memakan diri sehingga terlantar di hospital. Ikhman tak berhenti mencari isterinya namun menemui jalan buntu.

Setelah Hajar berjaya dijejaki, Ikhman memujuk dan merayu agar dirinya diberi keampunan. Setelah yakin akan keikhlasan Ikhman, Hajar Adira melembutkan hatinya. Bersedia menerima kembali Ikhman dalam hidupnya mentelah dia pun turut mengakui yang dirinya telah jatuh cinta pada suaminya itu.

Daripada Goodreads pula, saya sambungkan sinopsis daripada novel Semusim Rindu.

Di sebalik senyumannya... ada tangisan yang panjang. Keperitan hidup menjadi anak buangan membuatkan Hajar Adira begitu berhati-hati. 15 tahun dia cuba membalut luka tetapi sehingga kini luka itu masih berdarah. Selagi parut itu masih ada, kemaafan untuk mereka mungkin tiada. Dulu Hajar pernah mengemis kasih sayang saudara sendiri, kini kasih itu tidak diperlukan lagi. Cukuplah jiwanya menderita dan zahirnya terseksa...

Benarlah... perasaan itu sememangnya sesuatu yang hidup. Hari ini tiada tapi esok mungkin ada. Hari ini ada, mungkin esok tiada. Tapi Hajar tahu perasaannya pada Ikhman tidak akan sirna sampai bila-bila. Bukan senang untuk dia jatuh cinta! Bila sekali perasaan itu bertapak, tiada apa yang mampu menghilangkan rasa cinta walaupun perasaan dendam pernah berapi di dadanya. Sesungguhnya kemaafan adalah dendam yang terindah...

Sungguh... Hajar rindu pada Ikhman. Tapi dia terlalu takut dilukai hingga tanpa sedar dia sebenarnya melukai hati dan perasaannya sendiri. Mungkin ini suratan yang tertulis dalam lipatan hidupnya. Di saat dia baru belajar bertatih untuk menerima dan memberi Ikhman kasih sayang yang tidak berbelah bahagi, dia dibiarkan terkapai-kapai seorang diri. Dan... yang paling perit dia dituduh menduakan suami sendiri! Inikah balasan ALLAH pada dirinya yang ingkar?

Akhirnya... kata putus harus diambil. Biarpun kasihnya digantung tidak bertali, status sebagai isteri tidak akan sesekali dicemari. Jika perpisahan menjanjikan penyatuan dua hati, dia rela berlari dan terus berlari demi mencari kebahagiaan sendiri. Yang pasti dia tidak mahu menjadi seperti bunga, dihirup madunya kemudian ditinggalkan begitu saja. Apakah Ikhman tahu maksudnya?

Panjang lebar nampaknya sinopsis Semusim Rindu yang dikongsikan. Novel karya Aleya Aneesa ni terbitan Alaf 21. Novel yang penuh dengan kisah kekeluargaan, dendam dan kasih sayang. 

Semoga drama adaptasi dari novel Semusim Rindu ini dapat memberikan banyak pengajaran kepada kita untuk menjalani kehidupan di alam fana ini.

Sinopsis Drama Dan Pelakon Semusim Rindu. Semusim Rindu adalah drama adaptasi dari novel Semusim Rindu karya Aleya Aneesa. Drama ini sudahp...
aynorablogs Jun 5, 2017