Showing posts with label Review novel. Show all posts
Showing posts with label Review novel. Show all posts

Aku Yang Kau Tinggalkan Karya Alina Haizar

Salam mesra dan selamat membaca,

Ini adalah entri republish.. pertama kali disiarkan pada 18/2/2012.

Updates!!

Drama adaptasi novel Aku Yang Kau Tinggalkan, akan datang di RTM pada bulan Ramadan 2019 nanti. Tayang di slot Widuri TV1, lakonan utama dari Ungku Ismail & Siti Elizad.
Kali ini saya nak ambil kesempatan untuk membuat sedikit ulasan tentang sebuah novel yang amat menarik yang baru saya habis baca. Sebenarnya saya telah beli buku ini setahun yang lepas tetapi oleh kerana masa itu saya sedang habiskan MBA, maka novel ini saya KIV dulu.

Bila dah habis MBA saya, maka sempatlah saya menelaah novel ni dengan aman damai. Iya lah.. baca sinopsia AYKT pun dah berdebar, inikan pula baca kandungan novel sepenuhnya.



**Kulit Buku Aku Yang Kau Tinggalkan

Buku setebal 759 mukasurat karya penulis baru berbakat bernama Alina Haizar amat memikat hati saya untuk membacanya hingga ke halaman terakhir. Novel bergenre cinta ini amat menarik dari segi kaitan jalan ceritanya dari mula hingga akhir. Plot cerita disusun dengan kemas dan segala persoalan di segenap minda tatkala menghayati novel ini, ada saja jawapannya. Jangan risau tentang bahasa yang digunakan.

Novel Aku Yang Kau Tinggalkan ini menggunakan bahasa yang mudah difahami dan tidak terlalu berbunga-bunga. Ada ketika saya berangan sedang berada di turin, Itali dimana kebanyakan latar cerita bersandarkan daerah tersebut.

Novel ini mengisahkan pengorbanan besar yang terpaksa dilakukan oleh watak utamanya Nia Athirah (Nia) sehingga membawanya merantau ke negara asing walaupun tanpa secalit pengalaman dan pengetahuan terhadap negara tersebut. Namun begitu secara kebetulan Nia bekas penuntut TESL dari UUM, jadi bahasa inggeris bukanlah jadi masalah Nia di luar negara. Nia terpaksa berkahwin dengan seorang mangsa kemalangan yang baru sedar dari koma yang panjang, dan terpaksa merangkak mengajar pemuda bernama Zaril Ikhwan itu membaca dari awal. Nia terpaksa melupakan Farid dan berkahwin demi menutup hutang keluarganya.


Adakala insiden-insiden yang tidak disengajakan antara Nia dan Zaril
setelah dipertemukan semula kelihatan begitu romantik dan mendebarkan. Ada sahaja dialog Zaril yang menyakat Nia yang sering membuatkan hati Nia berdebar-debar. Namun yang pasti cinta Nia amat utuh untuk Zaril hinggakan selama lima tahun dia masih lagi bersendirian membesarkan anaknya.

Kebanyakan watak sampingan hanya kita kenali pada bahagian2 tertentu sahaja dan watak2 seperti Farid (bekas boyfriend Nia) , Ani (adik Nia), ibu Zaril, ayah Zaril (En Zahari), adik Zaril bernama Azman dan banyak lagi watak tidak dikembangkan sumbangan mereka di dalam novel ini. Namun begitu saya faham, mungkin Alina mahu menumpukan watak penting sahaja seperti Nenek Zainun, kawan rapatnya bernama Maximo dan Hajier rakan yang membantu mengasuh anaknya Hazriel.

Penceritaan tentang R&D, tempat2 bersejarah, muzium, dilukis dengan begitu terperinci menjadikan kita seolah2 berada di tempat2 yang diceritakan.

Contohnya:


Perjalanan ke Anacapri berliku-liku dan menaiki bukit, melalui
cerun-cerun yang tinggi. Risau Nia melihat ke luar tingkap. Sebelah jalan ialah tebing yang tinggi. Kalau jadi apa-apa, terus bas menjunam masuk ke dalam laut. Ngerinya!

Secara keseluruhan saya berpuas hati dengan tema dan penceritaan keseluruhan novel AYKT ini. Tidak hairan jika satu hari nanti novel ini menjadi pilihan penerbit TV untuk didramakan pula. Segala rempah ratus sebagai sebuah novel percintaan yang matang begitu terserlah di dalam novel ini. Buku ini memang tebal, tetapi jangan risau, anda tidak akan bosan dengan intipati yang diadunkan hingga tidak perasan saya boleh menghabiskan bacaan novel ini dalam tempoh sehari sahaja.

Sinopsis di belakang kulit buku :


Ikatan perkahwinan antara Nia dan Zaril Ikhwan bukanlah atas dasar cinta. Nia memerlukan wang untuk membantu keluarganya, Zaril
Ikhwan pula memerlukan seseorang untuk menjaga dirinya yang sakit.

Dalam tempoh menjaga Zaril Ikhwan, Nia mula jatuh cinta dengan suaminya sendiri. Diam-diam dia juga mengharapkan agar perkahwinannya ini kekal seumur hidup. Namun, akibat salah faham, Nia telah disingkirkan sebaik sahaja Zaril Ikhwan pulih sepenuhnya. Nia meninggalkan Zaril Ikhwan dan membawa hati yang lara ke Turin untuk meneruskan hidupnya sendirian di bumi asing bertahun-tahun lamanya.

Takdir menemukan mereka semula di Turin lalu mencetuskan perasaan benci, marah dan dendam yang terbuku di dalam hati masing-masing. Walaupun masih ada dendam dan rahsia yang terpendam, demi untuk meneruskan hidup ini, perpisahan secara rasmi adalah jalan yang terbaik buat mereka berdua. Tidak perlu lagi menyalahkan takdir walaupun Nia dan Zaril Ikhwan merasakan diri masing-masing
yang sebenarnya telah ditinggalkan.

Apakah rahsia yang dipendamkan itu…?

Tahniah kepada penulis, Alina Haizar.

Oleh,
Aynora nur @ mykarya.net

#update!!

Dengarnya novel kesayangan saya ni bakal didramakan. Ya Allah.. jadi kenyataan rupanya entri yang saya tulis di atas. Entry di atas saya post pada tahun 2012. Dah 6 tahun berlalu. Baru kini Aku Yang Kau Tinggalkan akan di buat drama dan divisualkan di kaca TV.

Tak sabar nak tunggu drama ni keluar TV. Harap visualnya nanti jadi seperti apa yang saya bayangkan.. hehe

spacer

Sinopsis Dan Review Novel Jangan Padam Rindu Karya Rina Farizq

Sinopsis Jangan Padam Rindu. Saya nak update sikit. Dengarnya novel Jangan Padam Rindu telah diadaptasi ke drama yang akan disiarkan di saluran Astro. Pelakonnya? Yang saya tahu bintang utama adalah Emma Maembong dengan Keith Foo. Pengarahnya saya belum pasti lagi.

So, untuk korang yang tertunggu-tunggu drama Jangan Padam Rindu ditayangkan, anda boleh baca review novel yang saya buat di bawah.

Review Novel Jangan Padam Rindu Karya Rina Farizq. Saya baru saja habis membaca novel cinta bertajuk Jangan Padam Rindu. Kisah cinta seorang Mr Engineer dan seorang Arkitek. Novel ini sudah dibeli hampir enam bulan lepas tetapi baru sekarang sempat membacanya.


Kulit novel berwarna putih dengan gambar payung dan tulisan. Di bawah tulisan ada kartun comel yang feeling in love. Kulit novel yang simple. Tapi masih ada cute nya disitu.


Sinopsis Novel Jangan Padam Rindu


Sinopsis dari belakang kulit novel adalah seperti gambar di bawah.

 

Sila klik pada gambar untuk imej lebih jelas. 

Sinopsis:-

Ellina tak sangka dia dilamar oleh tuan haji kerepot yang bertongkat! Dia tak rela nak bertunang dengan lelaki tua yang gatal tu. Nak kahwin? Lagilah tak ingin!

Ellina: Lagi satu, bukan semua orang tuan haji boleh beli hatinya dengan kebendaan. Note4 pink ni memang awesome tapi itu tak bererti saya dah jatuh tergolek kat sini.

Mereka tak pernah bertemu, hanya berkomunikasi melalui aplikasi WhatsApp. Mujurlah ada media canggih tu. Kalau tak, ‘muntah hijau’ dibuatnya kalau terpaksa bercakap secara langsung dan bertentang mata dengan tuan haji.

Tuan haji: Ellina, saya ikhlas nak kahwin dengan Ellina. By the way, Note4 pink tu saya hadiahkan dengan ikhlas. Saya tak ada intention pun nak buat Ellina jatuh tergolek kat sana. Ellina, jatuh tergolek ke?

Serius Ellina tak boleh tahan. Geli betul dengan lelaki tua yang bertongkat tu. Tapi nak buat macam mana? Apa pilihan yang dia ada?

Ellina: Saya serius. Apa kata kahwin saja dengan ibu saya? Saya lebih rela jadi anak tuan haji. Please marry my mom.

Tuan haji : Ellina… I want to marry you, not your mom.

Ellina pasrah. Majlis pertunangan dijalankan walaupun hati tak rela. Tak ikhlas! Tapi, kenapa bila tiba hari pertunangan orang lain pula yang bertunang dengan dia? Bukannya tuan haji. Dan Ellina rasa nak mati bila ‘orang’ itu sebenarnya yang meminangnya. Ellina rasa tak menentu bila ‘orang’ itu yang menjadi tunangnya. Kenapa ‘orang’ itu? Kenapa orang yang telah merobekkan hatinya muncul semula dalam hidupnya?

“Simpan rindu dalam hati!”

Saya ambil masa sebulan setengah habiskan novel ini kerana ada gangguan event dan kerjaya yang perlu didahulukan. Bila ada kelapangan sikit, barulah sambung baca. Lagipun novel Jangan Padam Rindu bukanlah novel thriller yang perlukan tumpuan lebih untuk memahaminya. Hihi...

Pada saya temanya mudah saja, kalau dah jodoh dia tetap mencari kita dan berusaha untuk dapatkan kita. 

Kisah Mr Engineer yang memandang rendah pada seorang wanita yang disangkanya berperibadi rendah seperti wanita yang pernah ditemuinya. Akid Fauzan, Mr Engineer bersikap pendendam kerana dia prejudis terhadap wanita kesan daripada kisah yang berlaku dalam keluarganya.

Ellina pula berusaha menghapus kenangan bersama Fauzan tetapi kehadiran semula lelaki itu untuk menebus khilafnya tidak dapat dielakkan. Dalam masa seminggu dia terikat sebagai isteri Fauzan. Semuanya bahagia nampaknya. 

Namun kejadian di Manhattan, US dan kehadiran wanita bernama Melissa telah mencampakkan luka yang semakin dalam kepada Ellina.

Dapatkah dia menerima Fauzan kembali?

Secara keseluruhan saya boleh kata novel ini biasa saja, unsur suspennya kurang dan kita telah boleh mengagak jalan ceritanya hingga ke penamat. 

Walau pun begitu, saya ucapkan selamat mahu jaya dalam bidang penulisan kepada Rina Farizq. 

spacer

Review Buku Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye

Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye. Dah lama tak beli novel online setelah kali terakhir beli novel 3 bulan dulu dari Bookcafe. Kali ini saya beli Sepotong Hati Yang Baru dari FB Najiha Jaafar yang banyak jual novel-novel dan buku-buku dari penulis Indonesia. Oh ya, lupa nak bagitahu Tere Liye adalah seorang penulis yang aktif dari Indonesia.

Buku berharga RM30.00 itu selamat saya terima pada hari Selasa, 12 September 2017. Dalam fikiran dan bayangan saya, Sepotong Hati Yang Baru ni mungkin karya kreatif pembangun jiwa, macam puisi dan koleksi kata-kata motivasi. Saya fikir begitulah...

Review Buku Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye

Ternyata bayangan saya silap sama sekali. Buku Sepotong Hati Yang Baru adalah buku koleksi beberapa buah cerpen yang agak menarik. Saya baru baca tajuk-tajuk cerpennya.. 😎😎

Review Buku Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye

Review Buku Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye


Buku karya Tere Liye ini tebalnya 206 muka surat. Berkulit agak tebal tetapi kualiti muka surat dalamnya agak kurang memuaskan hati, kertas yang nipis dan berwarna kuning. Its okay, yang penting kita baca dulu isi kandungannya..

Peringkat awal saya lihat-lihat tajuk cerpen dalam buku ini. Ada 8 tajuk semuanya. Rujuk gambar di atas.

Cerpen 1 : Hiks, Kupikir Itu Sungguhan


Review Buku Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye

Cerpen 2. Kisah Sie Sie


Review Buku Sepotong Hati Yang Baru Karya Tere Liye


Oh ya, untuk info.. saya dah banyak kali beli buku penulis Indonesia seperti HabiburRahman al Shirazy dan Ali Imron El Shirazy, boleh rujuk di sini dan disini.. tetapi buku Tere Liye kurang memuaskan hati. Ia bukanlah seperti apa yang saya gambarkan. Tetapi maaf, jika anda peminat tegar hasil karyanya.. anda pasti akan menyokong apa saja. Tetapi bagi saya buku Sepotong Hati Yang Baru agak kurang pengisiannya berbanding buku-bukunya yang lain.

Saya menulia review ini seikhlasnya. Saya sedikit kecewa kerana mengharapkan lebih.. kisah yang lebih unik, kisah motivasi yang agung dan macam-macam kelainan yang didambakan.

Maaf jika ulasan saya khilaf, tetapi inilah adanya. Saya sangkakan ia sebuah novel penuh dan bukannya kompilasi cerpen. Paling tidak pun saya mengharapkan sebuah buku motivasi. Maaf!
spacer

Review Novel 13 Jam A380 Karya Evelyn Rose

Review Novel 13 Jam A380 - Novel ini ditulis oleh Evelyn Rose. Mungkin beliau bukan penulis otai tetapi peminat karyanya bukanlah sedikit. Gaya penulisan Evelyn Rose ada persamaan dengan Rin Ahmad, kalau tak silap. Kerana membaca 13 Jam A380 dengan Untuk Semua Dosaku, kedua-dua penulis menyampaikan gaya bahasa, lenggok perbualan dan kehidupan di luar negara membuatkan saya berpendapat begitu. Bukankah pendapat seseorang itu bersifat subjektif?

 



Namun begitu semakin lama kita menyelak halaman demi halaman novel 13 Jam A380 ini kita akan mulai mengaku tentang kehebatan seorang Evelyn Rose dalam menyampaikan mesejnya. Yang jelas saya mengakui bahawa dosa silam yang sedikit itu tidak dapat ditutup walaupun dengan selimut selebar dan seluas dunia ini. Namun dengan yakin haruslah percaya bahawa kita masih boleh memohon keampunan dari yang Esa dan menyesal dengan bersungguh-sungguh. Allah Maha Pengampun dan Pendengar yang setia.

Menyusuri novel 13 Jam A380 ini, kita di berikan gambaran kehidupan Hana Sofea di bumi asing dengan sebuah keluarga angkat yang memiliki dua orang anak lelaki yang alim. Kekayaan tidak mengaburi mata mereka untuk sentiasa membantu golongan yang memerlukan dan bersedekah. Dan yang paling penting, kekayaan menjadikan mereka semakin dekat dengan Tuhan.


 


Kisah pertemuan Hana Sofea dengan Haydar bermula dari Bab 2 novel ini. Seterusnya 13 Jam A380 bermula dan mencatat sejarah hitam dalam perjuangan Hana mempertahankan cintanya yang suci dalam bab seterusnya dalam novel ini.

Hana yang menggilai Haydar akhirnya telah jatuh cinta dengan Fawwaz kerana dia percaya hanya lelaki alim dan warak itu yang mampu membimbingnya. Dia melupakan Haydar kerana tidak mahu lagi hidup dihantui dosa semalam. Namun begitu, jodoh ajal dan maut semuanya di tangan Tuhan.

Apabila dosa silamnya bersama Haydar terbongkar, Fawwaz pergi meninggalkannya dan memaksa Hana Sofea memilih Haydar sebagai suaminya. Hana menerima Haydar secara terpaksa demi menyelamatkan syarikat keluarganya. Maka, jadilah perkahwinan itu penuh tipu muslihat dan dendam. Dendam Hana Sofea kepada Haydar yang cuba mengikatnya dengan cara yang tidak jujur.

Namun akhirnya pembaca akan dihadiahkan dengan akhir cerita yang 'happy ending'. Pada mulanya saya sangkakan Hana Sofea akan berkahwin dengan Fawwaz dan bahagia hinga hujung nyawa. Tetapi, penulis pandai memanipulasi plot dan jalan cerita novel 13 Jam A380 bagi membuatkan kita terus membaca hingga ke mukasurat terakhir. Syabas Evelyn Rose kerana telah mengajar banyak perkara tentang kehidupan kepada kita semua.

Namun satu situasi yang paling saya suka dalam novel ini adalah apabila Evelyn menulis falsafah kehidupan menggunakan bunga dandelion. Ingat tak ketika Hana Sofea menangis selepas melihat Haydar bersama wanita lain di lapangan terbang? Ketika itu Fido memujuknya dengan membuat perumpamaan dengan bunga dandelion. Rasa macam sweet sangat situasi tersebut.

"Look at this dandelion..."

Dia cabut sekuntum lagi bunga liar yang tumbuh melata itu. Bunga yang sudah kering.

"Kalau awak sayangkan bunga ini, awak akan biarkan ia terbang...walaupun menjauh...walaupun tidak bersama awak. But its the best for it. It will grow again. Will flower again...and all over again. It will charm you with its beauty. Love is not about possession.  Love is to let your loved one lead a happy life, no matter how that person chooses it. Not prioritising your happiness bur their happiness.  If not, don't call it love. Call it possession.  Selfishness...."

Semoga review novel 13 Jam A380 di atas sedikit sebanyak dapat memberikan gambaran plot dan jalan cerita novel ini. Saya tidak menghadapi masalah untuk memahami gaya bahasa dan tema yang ingin disampaikan oleh Evelyn Rose dalam novelnya ini. Semoga kita dapat mengambil pengajaran yang cuba disampaikan oleh penulisnya.
spacer

Review Novel : Dan Bidadari Pun Mencintaimu


Salam lebaran,
Selamat membaca kepada para pembaca sekalian,

Bertemu kembali dengan para peminat novel. Kali ini saya ingin membuat review tentang sebuah novel Indonesia. 



Novel yang memakai kata tagline, ‘Sebuah Perjuangan Menepis Luka, Menapaki Sebuah Cita-cita dan Cinta’ adalah sebuah novel islamik terbitan PTS Lintera Utama Utama. Novel ini ditulis oleh Ali Imron El Shirazy. Ali Imron El Shirazy lahir di Semarang pada 14 Januari 1985. Beliau lebih suka dipanggil Kangali, seperti panggilan oleh keluarganya. Anak keempat Haji Saerozi Noor dan Hajah Siti Rodliyah ini mendalami sastera Inggeris di universiti Negeri Semarang. Karya yang pernah diterbitkan adalah Bismillah dan Ini Tentang Cinta.

Buku ini dijual pada harga RM19.00 di kedai buku MPH seluruh negara. Ketika saya membelek naskhah ini, saya tertarik dengan gambar kulit buku yang berlatarbelakangkan bunga (mungkin bunga sakura?) berwarna pink. Biasalah, perempuan mudah sangat jatuh cinta dengan warna pink. Kemudian tajuknya pula sangat melankolik…Dan Bidadari Pun Mencintainya. Saya tidak biasa dengan karya2 penulis ini tetapi saya ingin tahu kisah apakah ini?

Setelah beberapa helai muka surat saya baca, saya dapati gaya penulis ini menulis hampir sama dengan                           penulis buku-buku pembangunan jiwa yang terkenal iaitu Habibur Rahman Al Shirazy terutamanya novel Ayat-Ayat Cinta. Pada permulaan bab digambarkan tentang lima sekawan yang digelar Dono, Doni, Amir, Aman dan Ghozali. Empat sekawan itu dan (tentunya Ghozali terkecuali) amat nakal dan kuat mengusik.Mereka menghuni sebuah rumah sewa dan kesemuanya masih sedang belajar di universiti. Lima sekawan inilah daripada awal hingga akhir menjadi sahabat Ghozali ketika susah mahupun senang. Satu sifat Ghozali yang paling ketara dan amat disenangi oleh kawan2nya adalah sifatnya yang pemurah.

Tetapi dalam ketawa dan usik mengusik itu, mereka hairan mengapakah Ghozali tidak melayani salam perkenalan daripada wanita-wanita yang memujanya. Ini menimbulkan tanda tanya yang banyak dari rakan-rakaanya itu dan juga orang sekelilingnya. Daripada persoalan inilah penulis membawa pengalaman pembaca kepada kisah silam Ghozali, gaya hidupnya yang bebas dan songsang hinggakan Ghozali merasakan dirinya paling kotor. Disebabkan dihantui kisah silamlah, malam Ghozali digenangi air mata penyesalan.   
Bagaimanakah kesudahan novel ini? Tentu sudah ramai yang membacanya. Mungkin agak klise tetapi itulah yang peminat novel suka. Akhirnya Ghozali dapat menyelesaikan ‘hutangnya yang tertangguh’ terhadap seseorang dan bertemu semula dengan Pelanginya….

Penggunaan ayat-ayat yang ringkas dan tidak berbelit-belit. Pada mulanya saya mengharapkan lebih banyak tafsiran ayat al-Quran yang dikaitkan dengan jalan cerita, tetapi tidak dalam novel ini. Namun begitu saya cemburu dengan kebolehan penulis ini yang mengadaptasikan kehidupan berpaksikan islamik di dalam novelnya. Tahniah!
    
Sinopsis Belakang buku;

Tidak ada yang tahu, mengapa Abdurrachman Ghozali seolah-olah tidak pernah tertarik pada makhluk bernama perempuan. Berkali-kali kaum perempuan, baik teman sekampus mahupun di luar kampus cuba memikat beliau. Namun dia bergeming.

Ghozali memang terkenal sebagai seorang lelaki yang alim, pintar dan tampan. Adakah susuk alimnya itu yang menjadi benteng kepada dirinya daripada menerima cinta setiap perempuan yang datang? Beliau juga memilih menepis perasaan cinta seorang anak kiai yang datang tanpa pernah beliau duga, meskipun sigadis juga seorang yang warak.

Pandang ke depan dengan optimis,
biarpun kisah semalam umpama beban yang tak pernah surut,
aynora nur      
   
spacer

Review Novel : 3 Kata Hati ~ Norzailina Nordin

Selamat sejahtera,

Sudah agak lama saya tidak buat review novel. Baru2 ini saya ada membeli tiga buah buku dari penulis tersohor bertajuk 3 Kata Hati karya Norzailina Nordin, Jujur Aku Setia karya Eka Fahara dan Kea Alyissa karya Arasharrina. Dan, sebuah novel islamik berjudul Dan Bidadari Pun Mencintainya. Buku ini karya penulis Indonesia yang saya tak berapa ingat nama penulisnya (kerana namanya agak panjang), kerana saya sedang menelaah buku itu buat masa ini. Belum habis baca lagi.

Okey, novel 3 Kata Hati adalah novel terbaru karya penulis polemik Norzailina Nordin. Apa bezanya ek? Memang terlalu jelas perbezaan novel ini dengan novel-novel beliau yang lain. Yang paling nyata novel ini membuat pendekatan 'bahasa pasar/bahasa seharian' dalam penggunaan bahasanya, ayat yang pendek-pendek dan penggunaan bahasa 'aku' dalam beberapa bab dan penggunaan bahasa diri kedua pada lain2 bab. Sebelum ini Norzailina Nordin memang terkenal dengan novel kedewasaan dan matang tetapi kali ini beliau cuba memancing pembaca muda remaja untuk mengikuti karyanya.

Pada pendapat saya, saya lebih menyukai novel-novelnya yang terdahulu seperti Sewangi Kasih, Arjuna Hati, Cuma Dia, Menanti Kasih, Getaran Rindu dan banyak lagi. Karya remaja dan belasan tahun sudah terlalu banyak di pasaran dan saya suka jika selepas ini beliau menulis dengan 'branding' yang tersendiri. Walau apapun, saya tetap penyokong karya Norzailina Nordin sampai bila-bila! Saya adalah salah seorang daripada beribu 'silent readers'nya.




Sinopsis belakang buku:

Rindu – Mr. Rahsia! Pening kepala Hanani apabila terfikir nama yang sering mengganggu hidupnya melalui SMS. Dalam keterpaksaan melayan kerenah lelaki yang dikenali sebagai Mr. Rahsia itu, Hanani mula jadi rindu! Dia tersenyum bila lelaki tersebut mengatur bait-bait indah tetapi mula bengang bila asyik sahaja disakat.

Kasih – Kehadiran Iskandar membuatkan Hanani diulit bahagia. Namun, ada sahaja yang menjadi penghalang. Kacau daun sungguh! Hanani geram dengan keadaan itu, tetapi hatinya nekad untuk mempertahankan kasih sucinya.

Cinta – Hanani keliru. Cintanya sudah mekar, tetapi untuk siapa sebenarnya? Antara Mr. Rahsia dan Iskandar, mungkinkah kata hati mereka turut merasakannya?

Siapakah yang menjadi pilihan Hanani? 3 KATA HATI milik siapa? Iskandar yang membuatkan dia panasaran atau Mr. Rahsia yang mencuit hatinya melalui kiriman SMS?
     
Bagi peminat novel, saya sarankan kamu semua cuba membaca novel ini dan rasakan perbezaannya novel 3 Kata Hati dengan novel2nya yang lain. Namun, citarasa orang lain2, ada yang suka dan sebaliknya.

Selamat membaca...
aynora nur
spacer

Review Novel: Bumi Cinta Karya Habiburrahman El Shirazy

Salam hormat,




Semenjak novel Ayat-Ayat Cinta diterbitkan, saya terus jatuh cinta dengan karya2 penulis Islamik tersohor Indonesia iaitu Habiburrahman El Shirazy. Kemudian saya mendapatkan novelnya Dalam Mihrab Cinta (2007) juga sebuah Novel Pembangun Jiwa. Dan akhirnya pada tahun lepas saya membeli Bumi Cinta.


Novel yang bertajuk Bumi Cinta ini masih merupakan novel dengan kisah romantik
yang membawa mesej yang sarat sebagai novel pembangun jiwa, sebagaimana
novel-novel beliau yang lain seperti Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih (KCB). Bahkan Ayat-Ayat Cinta dan KCB keduanya telah difilemkan. Kali ini melalui Bumi
Cinta, Habiburrahman mengeksplorasi keindahan bumi Rusia, khususnya kota Moskow.

SINOPSIS:

Kisah seorang pemuda Indonesia bernama Muhammad Ayyas, seorang mahasiswa pasca sarjana di Delhi, India yang juga seorang bekas penuntut sekolah pondok. Muhammad Ayyas yang sebelum itu menuntut di Madinah ini berniat untuk mengerjakan tugas penyelidikannya mengenai Kehidupan Umat Islam di Rusia pada masa pemerintahan Stallin.

Ketika tiba di Rusia Ayyas disambut oleh teman lamanya bernama David. David inilah yang mencarikan apartment tempat tinggal untuk Ayyas. Oleh kerana budget yang kecil, David hanya mampu mendapatkan sebuah apartment yang dikongsi dengan penyewa lain. Yang parahnya, teman serumah Ayyas adalah dua orang wanita Rusia yang jelita. Maka, bermulalah masalah Ayyas dari sini.

Yelena seorang pelacur kelas atasan dan Linor seorang pemain biola yang akhirnya diketahui sebagai agen rahsia Mossad, mereka inilah wanita2 yang menjadi teman serumah Ayyas. Apartment yang memiliki 3 bilik ini memaksa Ayyas kena selalu berinteraksi dengan keduanya di ruang tamu, dapur dan ruang keluarga. Ini semua merupakan godaan keimanan yang amat dahsyat bagi Ayyas yang mencuba menjaga kesucian dirinya sebagai seorang muslim.

Godaan bagi Ayyas tidak hanya sampai di situ, pembantu pembimbingnya di MGU adalah seorang gadis muda jelita bernama Anastasia, seorang penganut kristian ortodoks yang sangat taat. Perhubungan yang rapat dengan Anastasia pelbagai rasa di hati Anastasia kepada Ayyas. Gadis jelita itu amat tertarik dengan Ayyas.

Di dalam novel ini juga digambarkan bagaimana si Yelena dilanda konflik dengan ketua sindiket pelacuran, dan Linor si agen Mossad sedang merancang satu rancangan jahat kepada Ayyas, iaitu menyiapkan penipuan dan fitnah sebuah pengeboman yang diarahkan dan bakal menuduh Ayyas sebagai pelakunya.

Tiga wanita inilah yang mendominasi jalan cerita dan kisah dalam Bumi Cinta. Namun, tidak ada konflik yang amat hebat sebagaimana dalam novelnya Ayat Ayat Cinta atau Ketika Cinta Bertasbih. Dalam Bumi Cinta, Ayyas hanya "nyaris" dipenjara kerana difitnah melakukan pengeboman di Hotel Metropole oleh Linor.

Namun begitu ada juga dialog yang agak panjang dalam novel ini terutamanya membabitkan perbualan antara Ayyas dan Anastassia. Lagi satu, Muhammad Ayyas digambarkan sebagai seorang watak/tokoh yang terlalu sempurna. Muhammad Ayyas digambarkan sebagai seorang yang biasa2 sahaja, tidak tampan dan juga tidak buruk, namun sebaliknya ia sangat cerdas, soleh, tawadhu, memiliki kepekaan sosial yang luar biasa, sangat romantis dan sifat-sifat baik yang lainnya.

Dalam Bumi Cinta digambarkan kota Moskow dengan amat terperinci, lokasi-lokasi strategik, gedung-gedung bersejarah, makanan khas Rusia, metro yang merupakan kebanggaan masyarakat Moskow, gaya hidup masyarakat di sana serta hal lainnya. Semua digambarkan dengan sangat jelas dan teliti. Dailog2 dalam bahasa Rusia di dalam novel ini juga benar-benar mampu menghanyutkan perasaan kita yang membaca hinggakan kita seakan benar-benar berada di negara Rusia.

Kalau nak tahu kisah penuh novel ini, jangan lupa dapatkan satu untuk koleksi dan sebagai sumber pembangun jiwa yang amat mahal nilainya untuk digambarkan dengan kata2.



Kalau anda semua dapatkan novelnya, lagi dapat bayangkan suasana di Russia antaranya salji yang turun apabila dilimpahi cahaya matahari. Novel Bumi Cinta karya Habiburrahman ini amat bernilai sebagai pengisi kekosongan hati yang sedang mencari2 keutuhan jiwa.



Selamat membaca.
aynora nur



spacer

#Review novel: Andai Kau Jodohku

Novel ini saya beli tiga hari lepas. Asyik terpegang kat tangan tapi tak sempat nak habiskan. Asyik terganggu aje bacaan saya hinggalah semalam saya sempat habiskan bacaan Andai Kau Jodohku. Macam biasa saya sukakan tulisan Liza Zahira yang matang, mencerminkan kehidupan muslim dan yang penting susunan ayat yang digarap mengindahkan lagi keseluruhan isi buku ini.

Andai Kau Jodohku adalah kisah biasa yang pernah dilalui oleh kebanyakan orang. Namun yang membezakan adalah novel ini dipenuhi dengan aksi seram, kisah mistik yang digambarkan penuh sadis, umpama cik Liza Zahira sendiri yang sedang bertarung dengan makhluk dari alam 'lain' tersebut. Mungkin juga sang penulis ada pengalaman sedemikian...
Sinopsis dari kulit buku:

Riana Syuhada Adam, gadis wartawan yang begitu komited dengan kerja dan tidak suka berbicara soal jodoh. Hatinya sekeras kerikil hingga dia tidak mudah jatuh cinta. Namun jauh di sudut hati, dia masih menyimpan janji setia dengan teman sepermainan sewaktu kecilnya, Minul. Kepada lelaki itu sahajalah disandarkan harapan untuk menggapai bahagia.

Hidupnya yang tenang, tiba-tiba menjadi kacau bila menjadi mangsa tipu muslihat dan kuasa mistik manusia bejat yang akhirnya menemukan dia dengan Danish Haiqal. Terlepas daripada saat getir dan selamat di sisi pemuda itu, membuatkan hati Riana tidak keruan. Danish berjaya meruntun hatinya. Malah, Danish turut menyimpan perasaan terhadapnya.

Pertalian antara Danish dan Syed Aminul membuatkan keadaan semakin kusut! Danish dan Syed Aminul sebenarnya sepupu! Malah, Riana sendiri mendapat tahu bahawa Syed Aminul sudah pun berkahwin.

Riana kecewa. Lelaki yang diharapkan untuk menggapai kebahagiaan tidak mungkin menjadi miliknya. Haruskah dia mendambakan cintanya pula itu kepada Danish, sedangkan Danish sudah berjanji akan menyatukannya dengan Syed Aminul? Sayangnya... Riana tidak tega bermadu!
Saya rasa berbaloi membeli novel ini kerana di dalamnya penuh dengan pengajaran, nilai persahabatan, dan juga pengalaman mistik yang digambarkan dengan penuh teliti. Inilah kali pertama saya berasa seram sejuk membaca novel cinta yang disulami dengan unsur seram dan mistik. Syabas kepada Liza Zahira kerana membawa kelainan di dalam novel terbarunya ini.

Petikan dari dalam novel...

Ezani semakin berpeluh. Suara Danish semakin tenggelam. Terasa ibunya sedang merenung dan berbicara.

"Nak, kenapa kau tega meninggalkan ibu? Kenapa kau pergi tanpa melihat ibumu yang sudah terkujur kaku? Kenapa kau biarkan daging-daging ibumu menjadi busuk dan lerai dimamah ulat dan berenga? Kenapa kau biarkan tulang temulang ibumu terbiar berserakan tanpa kau sempurnakan jenazah ibumu?"

Tubuh Ezani bergegar, menggigil ketakutan. Lalu suara itu berbicara lagi, "Nak, ibu rindu padamu...."

##mykarya: Bertaubatlah sekarang selagi pintu taubat masih terbuka.
###saya bagi 4/5 bintang untuk novel ini.

spacer