Menu
Oh! MyKarya!

Biodata Sasterawan Negara Dr Lim Swee Tin  - Beliau seorang penulis dan pensyarah bukan melayu tetapi terkenal di dalam dunia penulisan melayu. Itulah uniknya Dr Lim Swee Tin yang juga seorang professor di sebuah universiti tempatan.



Sasterawan Negara Dr Lim Swee Tin


Beliau telah berkecimpung dalam dunia penulisan Malaysia selama lebih kurang 40 tahun.

Biodata Sasterawan Negara Dr Lim Swee Tin


Dr Lim Swee Tin dilahirkan di Bachok, Kelantan pada 26 September 1952. Dalam bidang penulisan, Lim cenderung menulis puisi. Karya awalnya terbit pada tahun 1973. Lim juga menghasilkan cerpen, novel dan tulisan-tulisan bercorak kesusasteraan. Pada tahun 1990, beliau mewakili negara pada acara Pengucapan Puisi Dunia Kuala Lumpur. Pada tahun yang sama, Dewan Bahasa dan Pustaka memilih beliau bagi program Penataran Karya Sastera selama hampir sebulan di Jakarta, Indonesia.

Antara karya yang telah diterbitkan ialah "Eva" (1981), "Akrab" (1985), "Menyusur Musim" (1991), "Seorang Anak Kecil dan Sajak-sajak Lain/A Child and Other Poems (puisi dwibahasa, 1993), "Masih" (1997), "Sebuah Fragmen Cinta" (1998) dan "Nyanyian Sepi" (puisi dwibahasa, 2000).

Lim Swee Tin pernah memenangi Hadiah Sastera Malaysia 1982/83, 1986/87, 1988/89, Hadiah Penghargaan Anugerah Puisi Putra 2, 1983 melalui antologi "Akrab", hadiah kedua Peraduan menulis Cerpen dan Puisi 100 Tahun Kuala Lumpur, Hadiah Sastera Utusan Melayu - Public Bank, Hadiah Cerpen DBP-Maybank dan banyak lagi.

Puisi beliau berjudul "Ketika Kami Bercerita Tentangnya" telah dipilih sebagai teks puisi di dalam antologi "Anak Bumi Tercinta" yang merupakan antologi Komponen Sastera Dalam Bahasa Melayu bagi Tingkatan 3.

Karya-karya Dr Lim Swee Tin untuk tatapan segenap lapisan masyarakat. Tidak membataskan temanya kepada sesuatu kelompok tertentu sahaja, Lim menyelinap masuk ke sukma warga petani dan nelayan, ke redup dan gundah manusia kecil seperti pengemis dan orang gelandangan, keharmonian kampung dan negerinya, pancaroba permasalahan kehidupan semasa sehinggalah soal-soal politik juga. Lim mengangkat tema persahabatan dan persaudaraan yang tulus lagi tulen, perpaduan dan integrasi masyarakat serta bangsa, sehinggalah ke isu perang dan kekejaman di luar sana. Sebuah kumpulan 50 puisi seluruhnya bertemakan patriotisme Cakerawala Kemerdekaan (2007) barangkali satu-satu yang serupa itu pernah diterbitkan di negara kita, Malaysia. Karya beliau banyak yang telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris, Cina, Thai, Jerman, Portugis, dan beberapa lagi bahasa dunia yang lain.


Pandangan Dr Lim Swee Tin Tentang Bahasa Melayu


Beliau kini menyandang jawatan pensyarah Kesusasteraan Melayu di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia, jawatan yang disandangnya sejak 1 Disember 2000. Bukan sahaja dilahir dan dibesarkan dalam kalangan masyarakat Melayu. Bahkan Dr Lim turut bersekolah Melayu, boleh dikatakan dunianya 100 peratus Melayu!

Sambil menyifatkan pengalaman hidupnya berbeza daripada kebanyakan orang lain, sebelum berusia enam tahun dan sebelum masuk darjah satu, beliau sudah boleh menulis dan membaca dalam Bahasa Melayu.

"Masa itu tidak ada tadika. Saya juga belajar sendiri sebelum masuk ke sekolah. Saya rapat dengan sebuah keluarga Melayu dan anak-anak dia, menjadikan kakak-kakak angkat saya mengajar saya membaca dan menulis.'

"Secara kebetulan bapa saya ada duit sedikit dan membelikan buku untuk saya baca. Buku yang kecil-kecil dan nipis, harganya sekitar 5 sen atau 10 sen sebuah. Masa itu, sebulan sekali ada peniaga yang datang ke kampung menjual buku-buku ini.

"Saya juga baca buku, kalau tidak silap kisah daripada Sejarah Melayu yang diringkaskan dan dipermudahkan. Saya suka kepada bentuk bahasa dan karya sastera," Dr Lim mengingati semula zaman kanak-kanaknya. Minat membaca yang disemai dan dipupuk dari usia muda ternyata menumbuhsubur minatnya dalam kesusasteraan Melayu dan penyumbang utama kepada kejayaannya hari ini.

Justeru tidak hairanlah beliau sentiasa mengesyorkan supaya masyarakat Malaysia hari ini tanpa mengira bangsa dan keturunan agar merapatkan anak-anak mereka dengan pembacaan Bahasa Melayu.

"Ini akan menjadi asas yang kuat berdasarkan pengalaman saya sendiri," katanya.

Dr Lim turut berpandangan dalam konteks masyarakat Malaysia, interaksi kaum amat perlu dalam mewujudkan sebuah bangsa Malaysia. Ia adalah antara ramuan utama untuk membina sebuah bangsa Malaysia yang kukuh dan padu.

"Kita mesti perluaskan interaksi kita. Jangan dihalang interaksi antara kaum, jangan dibatasi walau dalam apa jua bidang.

"Interaksi inilah yang akan semakin mendekatkan kita kepada penguasaan bahasa di samping mewujudkan persefahaman dan sikap tolak ansur serta perpaduan yang kukuh.

"Jangan ambil mudah hal ini. Lambat laun anak-anak akan membesar dalam sifat yang tidak janggal," tegasnya.

Dalam konteks yang sama, Dr Lim turut berpandangan perlu dikikis prasangka dan kekeliruan yang wujud dan berlaku dalam hal-hal yang disifatkannya sebagai remeh-temeh yang tidak menyokong pembinaan satu negara bangsa dalam erti kata yang sebenarnya.

"Kadang-kadang kita bercakap hendak membina sebuah masyarakat yang padu, yang kukuh tetapi dari segi pelaksanaan kita berbuat sesuatu yang menunjukkan kita ada prasangka," tambahnya.
Dr Lim dan Bahasa Melayu boleh diibaratkan sebagai lagu dan irama yang tidak boleh dipisahkan.
Runtunan hatinya mengenai nasib Bahasa Melayu yang sering beliau sebut sebagai ‘Bahasa kita’ sepanjang wawancara ini menunjukkan betapa mendalamnya beliau menjiwai isu ini.

Perjuangan yang telah berakar umbi sejak empat dekad yang lalu masih diteruskan ke hari ini seperti katanya," selagi saya terdaya saya akan teruskan."

Bermula daripada membaca buku-buku cerita Melayu semasa kecil, minatnya untuk mendalami kesusasteraan Melayu terus bercambah sewaktu beliau belajar di maktab perguruan dan terbabit secara aktif dalam Persatuan Bahasa dan Budaya.

Beliau turut mengkagumi tamadun Melayu yang disifatkannya terbina degan begitu halus dan indah.
Dr Lim turut menjadikan pembabitannya dalam bidang Bahasa Melayu ketika di maktab perguruan sebagai asas untuk melakukan sesuatu yang lebih besar dalam dirinya.

Beliau mahu membuktikan bahawa orang Cina juga mengambil tahu tentang Bahasa Melayu dan boleh menguasai serta menjadikan Bahasa Melayu itu menjadi ‘bahasa kita’.
Berpidato dalam Bahasa Melayu dan menulis dalam Bahasa Melayu menjadikan namanya mula dikenali dan disegani.

"Saya kata saya nak menulis dalam Bahasa Melayu supaya orang Melayu tahu Lim boleh menulis dalam Bahasa Melayu. Dia sayang Bahasa Melayu, cinta Bahasa Melayu.

"Masyarakat bukan Melayu pula berkata ada seorang bukan Melayu yang bagus Bahasa Melayu. Mengapa anak saya tidak bagus seperti dia. Itu yang saya ingin, menjadi contoh, " katanya. 

Pucuk dicita ulam mendatang. Kejayaan yang diraih Dr Lim turut menjadikannya sebagai contoh teladan.
Sering beliau ketemu ibu bapa yang bukan sahaja memujinya tetapi memberitahu mereka menjadikan kejayaan beliau menguasai Bahasa Melayu sebagai contoh untuk diteladani anak-anak mereka.
Pun dalam masa yang sama beliau memberitahu sudah ramai orang bukan Melayu, iaitu Cina dan India yang sekarang bercakap berkias-kias.

"Ini sesuatu yang membanggakan tetapi janganlah sampai kita hendakkan kesempurnaan sehingga kita berkata tidak semua yang pandai berkias," kata Dr Lim.

Beliau turut meminta supaya tidak memandang serong kepada orang bukan Melayu yang tidak fasih atau tidak boleh berbahasa Melayu langsung.

Sambil menyifatkan kelompok seperti itu semakin mengecil kerana ramai yang sudah meninggal dunia, beliau memberitahu memang ada sesetengah ahli masyarakat Cina yang tidak pernah mendapat pendidikan Melayu.

"Mereka itu hanya pandai berbahasa Melayu pasar melalui pergaulan dengan orang Melayu atau langsung tidak boleh bertutur Bahasa Melayu sebab mereka hanya berinteraksi dengan orang Cina.

"Kehidupan sehari-hari kelompok ini dalam lingkungan keluarga Cina, membeli-belah di kedai Cina, jadi langsung tidak boleh bercakap Melayu.

"Jadi apabila kita bercakap hari ini ada orang Cina yang tidak boleh bercakap Bahasa Melayu, itulah golongannya. Tidak boleh menyalahkan mereka. Keadaan yang menjadikan mereka begitu, " jelasnya.

Untuk mengikuti transkrip penuh perbualan Dr Lim Swee Tin terhadap Bahasa Melayu, boleh layari pautan ini. 


Sumber rujukan:

1. Utusan Malaysia
2. Wikipedia Malaysia 
3. Arkib - mStar  

Biodata Sasterawan Negara Dr Lim Swee Tin  - Beliau seorang penulis dan pensyarah bukan melayu tetapi terkenal di dalam dunia penulisan mel...
aynorablogs Aug 23, 2014
Oh! MyKarya!

Aisya Sofea dikenali sebagai seorang penulis yang prolifik dimana kisah dan tema penulisannya banyak mengisahkan masalah sosial di negara kita. Gaya penulisannya yang tenang dan bersahaja mampu membuai perasaan dan gejolak rasa pembaca. Rasa kasih, sayang, resah dan gelisah berjaya dipancarkan melalui watak-watak dalam dunia ciptaannya.

Biodata Penulis Terkenal Aisya Sofea 


Aisya Sofea

AISYA SOFEA atau nama sebenarnya Hanizura Jamaludin adalah seorang penulis berbakat besar. Anak sulung yang dilahirkan di Kelang, Selangor dan memiliki lima orang cahaya mata yang sedang membesar ini mula mengukir namanya melalui JAUH, novel pertama yang mendapat sambutan menggalakkan. Namanya mula meniti di bibir peminat setelah kejayaan cemerlang JENDELA HATI. 

Antara novel tulisan Aisya Sofea adalah Adam & Hawa, Sehangat Asmara, Kau Untukku, Jendela Hati, Jauh, Gelora Jiwa, Selagi Ada Dia, Buatmu Kekasih, Uda & Dara dan Yang Sebenarnya.

Novel ketiganya KAU UNTUKKU, kisah menarik yang menekankan kekuatan diri yang harus ada pada seseorang yang sedang dalam percintaan. Novel ketiga ini juga meledakkan namanya dalam dunia penulisan tanah air.

Kini Aisya Sofea kembali dengan SEHANGAT ASMARA. Kisah percintaan sepasang kekasih yang kemudian bernikah di UK tanpa restu keluarga. Mereka terpisah apabila sepucuk telegram meminta si suami pulang ke Malaysia. Sejak itu, sembilan tahun lamanya mereka terpisah tanpa khabar berita!

Dan yang terkini setakat Ogos 2013, Aisya Sofea menghasilkan sambungan novel Adam & Hawa yang bertajuk Dekatnya Cinta. Ia mengenai kisah bagaimana doa Adam Mukhriz dan Ain Hawani di bawah Multazam di Masjidilharam telah dimakbulkan ALLAH S.W.T. Kini, mereka mengutip makna cinta yang tertinggal sebelas tahun lalu. Untuk kali kedua, mereka saling jatuh cinta kembali.

Namun, kebahagiaan mereka tiba-tiba dipanah petir. Dugaan datang menyihir dua hati. Sejambak bunga ros di tangan Ain mencetus prasangka Adam. Siapa yang beri? Cemburunya merasuk apabila terlihat isterinya bersama lelaki lain. Itukah lelaki yang selalu Ain puji? Akhirnya, Adam melafazkan talak.


 

Sekujur tubuh Ain bagai kaca yang terhempas. Tangannya menggigil menadah takdir. Sekali lagi hatinya dipalu pilu. Adam salah faham. Dia cuba menyuarakan semua itu tapi Adam enggan lagi mendengar. Arissa dirampas pergi! Ain sudah tidak punya apa-apa. Status bekas isteri menjadikan dia hampir mati.

Antara anugerah yang pernah dimenangi oleh Aisya Sofea adalah pilihan kedua pembaca Anugerah Buku Pilihan Pembaca Popular-Berita Harian 2009 Kategori Fiksyen Bahasa Melayu, menerusi Selagi Ada Dia.

Semoga penulis kesayangan saya ini terus menghasilkan karya-karya yang baik dan memberikan manfaat kepada kita semua.

Aisya Sofea dikenali sebagai seorang penulis yang prolifik dimana kisah dan tema penulisannya banyak mengisahkan masalah sosial di negara k...
aynorablogs Aug 22, 2014
Oh! MyKarya!

Sinopsis Drama Korea Angel Eyes - Bagi peminat drama korea, kini ada lagi siri terbaru yang telah mula ditayangkan mulai 13/8/2014 dan siarannya pada setiap hari Rabu & Khamis di saluran ONE HD 393. Drama kisah cinta yang agak tragis juga ini mengisahkan tentang seorang doktor pakar bedah dengan seorang pekerja keselamatan wanita yang telah dicintainya sejak 12 tahun lepas.  




Sinopsis Drama Korea Angel Eyes

Sebuah kisah melodrama tentang seorang lelaki dan wanita yang menyintai antara satu sama lain tetapi terpisah kerana kisah keluarga yang tidak mengizinkan dan bertemu semula selepas 12 tahun.

Yoon Soo Wan adalah seorang wanita yang buta dan telah mendapat penglihatannya semula setelah menerima pemindahan kornea dalam satu pembedahan. Dengan itu, beliau bertekad untuk meneruskan kehidupannya dengan penuh semangat dengan menjadi pekerja menyelamat kecemasan yang dikenali bukan sahaja oleh jabatan bomba, tetapi juga oleh hospital tempatan. Dia adalah wanita yang berperwatakan tomboi tetapi masih mengenang cinta pertamanya sejak 12 tahun yang lalu.

Park Dong Joo pula seorang doktor dan cinta pertama Soo Wan yang merupakan pelajar cemerlang dan tahu bagaimana untuk menghibur orang yang dalam kesakitan. Beliau berbangga dengan bapanya dan memiliki impian untuk menjadi ahli bomba seperti bapanya. Beliau melalui pelbagai perubahan dalam hidupnya dan nasibnya telah berubah disebabkan hal-hal yang berlaku disekelilingnya. Beliau adalah seorang lelaki yang hanya memandang seorang wanita dalam hidupnya dan berusaha menghadapi apa sahaja rintangan yang akan dilalui dihadapannya.

Tetapi, Wan Soo telah bertunang dengan dokotor pakar bedah otak bernama Kang Ji Woon (Kim Ji Suk). Bila mengetahui hal tersebut, Park Dong Joo memutuskan untuk diam dan tidak mendedahkan identitinya kepada Soo Wan dan juga mengambil keputusan untuk kembali ke luar negara.

Adakah Wan Soo akan mengetahui bahawa Doktor Dylan Park adalah cinta pertamanya, iaitu Park Dong Joo? Adakah mereka akan mengakhiri hubungan bersama-sama ataupun terpisah oleh takdir dan masa?





Pelakon Utama adalah Park Dong Joo (Lee Sang Yoon), Wataknya sebagai seorang pakar bedah Emergency dan Yoon Soo Wan (Gu Hye Sun).


Info ringkas:
Drama: Angel Eyes
Pengarah: Choi Mun-Seok
Penulis: Yoon Ji-Ryeon
Episode: 20
Bahasa: Korean

Semoga anda semua mendapat manfaat daripada cerita korea Angel Eyes ini. Selamat menonton. 

Sinopsis Drama Korea Angel Eyes - Bagi peminat drama korea, kini ada lagi siri terbaru yang telah mula ditayangkan mulai 13/8/2014 dan siar...
aynorablogs Aug 18, 2014
Oh! MyKarya!


'Kalau tak jawab berdosa.'

Entah mengapa ayat itu asyik menganggu fikiran Imannur sejak pulang dari pejabat. Sangkakan sakit hati kerana terpaksa bawa kereta manual paling menganggu kosentrasinya tetapi sebaliknya kata-kata keramat berupa ugutan dari manusia Zinn itu lebih parah menganggu perasaannya.

Aish!! Kenapa pula dia yang jadi agenda dalam kotak fikiranku...apa makna ini semua? Siapakah manusia Zinn sebenarnya? Handsomekah? Baikkah? Bagaimana kalau dia geng sindiket yang suka menipu orang dan memanipulasikan identitinya untuk kepentingan tersebut? Tetapi...takkan gangster guna gambar profile Pelangi? Dalam berkerut memikirkannya, sempat juga Imannur tersengih seorang diri.

Imannur sudah berada di bahagian 'confirm friend request' dan hanya memerlukan dia klik sahaja butang tersebut.

Bismillahirrahmanirrahim...dengan lafaz nama Allah Imannur pun menerima permintaan manusia Zinn untuk menjadi kawannya.

Beberapa ketika kemudian FB Messengernya berbunyi. Aik! Cepat sungguh!

'Assalamualaikum...'

Jangan jawab dulu. Tunggu beberapa saat dan lihat apa aksi seterusnya. Imannur menunggu jika ada mesej susulan dari Zinn. Benar sangkaannya. Bunyi FB Messenger lagi.

'Tak jawab berdosa.'

Itu aje trademarknya; getus Imannur. Memang berdosa pun jika tak jawab salam. Itu dia tahu.

'Waalaikumussalam.' Sepatah ayat ditaip.

'Sombong ya...'

Hai! Baru diterima jadi kawan sudah dikatanya aku sombong? Siapa dia ni. Berani sungguh menggelar bunga dandelion ini sombong? Alang-alang sudah dikatanya aku sombong, baik aku terus berlagak sombong; Imannur tersengih lagi.

'Saya kenal dengan awak ke?'

'Mungkin kenal cuma tak ingat kut.'

Tup-tup tersembul sekeping gambar Zinn menyusul dengan mesejnya. Terkejut juga Imannur buat seketika.

'Hai, saya Zinn. Kawan lama awak 10 tahun dulu.'

Imannur merenung lama gambar ditelefonnya. Macam kenal, macam tak kenal. Zinn!Zinn! Siapa dia ni? Kawan lama? Boleh tahan juga kacaknya. Rambut tersisir rapi, tak ada rupa orang jahat pun...hahaha; Imannur ketawa gelihati mengenangkan persepsi awalnya tadi.

'Jangan tenung lama-lama, nanti jatuh hati.'

Terkejut Imannur bila mesej seterusnya masuk lagi. Macam tahu-tahu saja dia sedang merenung gambarnya dan membuat penilaian.

'Jangan perasan Encik Zinn.' Tulis Imannur ringkas tetapi tegas.

Setakat itu sahaja perbualan maya antara Imannur dan Zinn. Manusia Zinn adalah seorang lelaki yang boleh tahan kacak, bersih kulitnya dan agak terbuka sikapnya. Iya ke?

Imannur terus menyelusuri Facebook milik Zinn, lelaki berprofil Pelangi. Hah! Macam pelik pula mengintai FB orang, memang tak pernah dibuat oleh Imannnur sepanjang memiliki akaun media sosial tersebut. Tetapi kali ini lain pula jadinya. Dia telah menjadi 'stalker' pula. Yang di intainya pula akaun seorang lelaki asing. Lelaki asing yang mengakui dirinya sebagai kawan lama.

Tiba-tiba matanya tertancap pada sekeping gambar sekolah dalam album milik Zinn. Perasaannya jadi gemuruh. Gambar yang berkapsyen 'Memori Tingkatan 5' itu mengingatkannya tentang sesuatu. Ya! Gambar yang serupa itu juga ada dalam simpanannya. Satu-satunya gambar kenangan yang tersimpan setelah satu musibah menimpanya.


******


Pagi yang sepi. Hujan turun membasahi bumi. Mulanya hanya hujan renyai kemudian diikuti dengan hujan lebat setengah jam kemudian. Hujan lambang kesedihan. Hujan sangat bersahabat dengan perasaan hati. Hati seorang Imannur yang sedang galau. Semakin sebak apabila hujan pagi tadi diiringi dengan kenangan demi kenangan masa silam yang menjelma kembali. Dadanya lelah.

"Cik Iman kita sepi aje hari ini."

Sapaan Aisyah tidak diendahkan. Dia berpura-pura khusyuk melaksanakan kerja-kerjanya. Kerana sekeping gambar yang ditunjukkan oleh lelaki pelangi, hidupnya berubah suram. Kenangan yang mahu dibuang jauh, datang mencarinya semula. Hinggakan malam tadi dia tidak boleh lelap langsung dihantui peristiwa tragis berbelas tahun dahulu.

Peristiwa yang meragut orang-orang yang paling dia sayangi. Kejadian yang telah meranapkan mahligai bahagia yang dibina bersama insan-insan tersayang. Semuanya punah kerana kemalangan maut tersebut.

'Kenapa pula ya Allah Engkau hadirkan pelangi untuk mengimbau kenangan laluku? Siapakah dia yang Engkau utuskan untuk membuat aku menangis lagi? Mengapa ada lagi sisa kenangan yang Engkau mahu aku ingati? Apakah rahsia disebalik semuanya ini?'

Dan kerana musibah tersebut, Allah menarik sebahagian kenangan masa lampaunya. Mungkinkah lelaki Pelangi itu adalah sebahagian kenangan yang telah hilang dari memorinya? Mungkinkah ada cerita yang tertangguh disebalik ini semua? Siapakah dia?

Tiba-tiba Imannur merasakan kepalanya amat sakit. Sakit yang datang berulang semenjak kebelakangan ini.

"Kenapa Iman?" Entah bila Aisyah sudah tercegat di hadapan mejanya.

"Pening sikit..."

"Iya ke sikit? Aku tengok bukan main kuat kau picit kepala kau tadi. Sudah banyak kali aku suruh pergi jumpa doktor, kau tak nak. Degilnya mengalahkan kanak-kanak."

"Aku okey. Pening sikit aje."

"Are you sure? Kalau tak sihat pergi klinik ambil MC. Kerja-kerja kau pun bukannya boleh tolong rawat kau kalau kau jatuh sakit. Sayangi diri sendiri tu, badan bukan nak pakai sehari dua." Aisyah masih terus memberikan nasihatnya.

"Okay Aisyah. Nanti kalau aku dah tak boleh tahan, aku pergi klinik ya. Sekarang ini aku masih under control." Imannur menunjukkan senyum yang semanis mungkin buat Aisyah.

"Janji."

"Iya! Iya! Janji dicapati..."

"Amboi! Sempat lagi tu nak melawak..." Aisyah tidak jadi melepaskan geramnya.

Di belakang Aisyah, Imannur tersenyum pahit.

'Kalau tak jawab berdosa.' Entah mengapa ayat itu asyik menganggu fikiran Imannur sejak pulang dari pejabat. Sangkakan sakit ...
aynorablogs Aug 16, 2014
Oh! MyKarya!



Imannur menghempas beg tangan di atas meja. Laluan perjalanan ke tempat kerja tadi yang banyak ragamnya sungguh memenatkan. Tubuh penat, perasaan sakit dan kaki pun lenguh. Mana tidaknya, pakai kereta manual memang macam itu. Dalam tak sedar dia melepaskan keluhan sekali lagi. Yang jelas, keluhan kali ini ditujukan khas buat abang Hairol. Abang iparnya itu memaksanya menggunakan kereta proton saga buruk itu disebabkan Mr Blacknya gagal di'nyawa'kan pagi tadi.

“Why?”

“Penat dan sakit hati.”

“Kenapa?”

“Jammed la…apa lagi.”

“Selalu pun jammed juga tapi kau tak macam ni.” Muka Aisyah berkerut.

“Mr Black meragam. Jadi aku bawa kereta abang Hairol yang teramatlah lajunya tu..”

Aisyah ketawa polos. Bukan sengaja mahu mentertawakan Imannur tetapi sudah tawanya tidak dapat ditahan, lepaskan sajalah. Lagipun Imannur menunjukkan memek wajah yang agak lucu, tentulah dia ketawa.

“Reda ajelah…” pujuk Aisyah datang mendekat.

“Tengah reda lah ni cik akak oi…”

“Muka orang reda tak macam itu. Muncung sedepa.”

“Habis tu macam mana rupanya?” Imannur buat muka geram.

“Macam ini…” Aisyah menyuakan gambar pengacara TV dalam majalah wanita yang manis bertudung dengan senyum yang lembut. Redup wajahnya.

Irma Hasmie; getus bibir Imannur perlahan. Herm…memang cantik.

"Dia Irma...aku Iman..sangat berbeza."

"Iya lah tu cik Iman. Sepatutnya awak lebih beriman sesuai dengan namanya..." Aisyah membalas pedas.

Tanpa menunggu balasan daripada Imannur, Aisyah terus berlalu ke pantri. Dia pasti Imannur sedang menjeling padanya dengan pandangan amat tajam.


******

Imannur membuka suis komputernya. Fail yang bersusun di bucu meja dikerling sekilas. Dalam hati dia melafaz doa agar segala urusan pekerjaannya hari ini dipermudahkan. Kemudian dia membaca al Fatihah untuk disedekahkan kepada kedua orang tuanya yang telah meninggal dunia. Itulah rutinnya setiap hari saat mahu memulakan kerja.

"Macam mana dengan rumah yang kita pergi tengok semalam? Ada yang berminat?" tanya Aisyah yang baru keluar dari pantri.

Aisyah meletakkan mug yang dibawa di sisi meja Imannur. Matanya tertancap pada skrin komputer milik gadis manis yang bertudung kuning itu. Dandelion putih yang segar. Cantik. Macam pemiliknya juga.

"Belum respon."

"Prospek yang sama, kan?"

"Ha'ah. Nak ambil government loan. Kau ada yang lain ke? Kalau ada tolong pass kat aku. Nanti sempat aku follow up..." Imannur sedang melihat cermin sambil membetulkan tudungnya.

"Orait Cik Iman. Dah cantik lah tu..." Usik Aisyah sambil berlalu ke mejanya.

"Cik puan...ini siapa nak minum?"

Aisyah menoleh sambil tersengih kecil. Dia mengambil mugnya yang berisi nescafe dari meja Imannur.

"Jangan lupa."

"Lupa apa?" Luah Aisyah yang baru melabuhkan punggung di kerusi.

"Prospek baru. Yang solid sikit tau.." Imannur mengingatkan.

"Solid?"

"Incomenya la dear..."

Aisyah tertawa kecil.


*******

Pop up FB Messenger berbunyi menandakan ada mesej masuk. Imannur Zafira menekan ikon tersebut. Ucapan salam dari seseorang. Menggunakan pelangi sebagai gambar Profile. Seingat Imannur sudah tiga kali orang itu request friend dengannya. Namanya Zinn. Dan pada kali ini berani menembusi kotak mesejnya. Siapa dia ni? Tak kenal pun. Argh...abaikan saja. Tak terfikir pun untuk Imannur menyemak album gambar pemilik bernama Zinn itu. Biarkan, lama-lama penatlah manusia bernama Zinn itu untuk menyapanya.

"Aisyah...kita ada customer nama Zinn tak?"

Dalam tak endah, terpacul juga pertanyaan dan nama itu dari bibir nipis Imannur.

"Zinn?" Aisyah menoleh sekilas. Sibuk benar dengan kerja-kerjanya. Fail bertimbun juga di atas mejanya.

"Ya...Zinn."

"Cuba tengok dalam sistem..."

"Malaslah..." Imannur endah tak endah.

"Oitt Cik Iman, benda depan mata pun malas. Teruk betul sikap kau ni, kan?" Aisyah membebel.

"Forget it! Tak penting pun."

"Dah kena interest ke file dia?" Aisyah masih tak puas hati.

"Tak tau. Itu aku tanya kau, ada ke tidak customer yang bernama Zinn..." Imannur masih berbasa basi.

"Aku tak pernah go through nama macam itu. Tak ada kot.."

Kalau bukan pelanggan mereka, siapakah gerangan lelaki pelangi itu? Lelakikah? Tetapi bukankah secara biasanya Zinn itu nama untuk lelaki. Deria rasa keenamnya juga berfirasat begitu. Bunyi 'beep' yang masuk di telefonnya mengejutkan Imannur buat ke sekian kalinya.

"Salam Jumaat. Tak jawab berdosa."

Mesej daripada Zinn lagi!





Imannur menghempas beg tangan di atas meja. Laluan perjalanan ke tempat kerja tadi yang banyak ragamnya sungguh memenatkan. Tubuh pena...
aynorablogs Aug 15, 2014
Oh! MyKarya!



Hanya Bayangan 

Gurauan silam kita
Hanya bayangan
Harapan sekadar igauan manis
Dalam mimpi indah
Seorang teman yang hilang

Hari indah ini
Doa penuh ikhlas dipinta
Berikan diri kesempatan
Melihat senyum mentarimu
Menyinari pagi yang hening 

Jika sinar itu tak muncul
Aku pun tak merajuk lagi
Cukup bayangan indahmu
Menghiasi senyumku sepanjang hari

Kerana percaya
Biar sekadar bayangan
Kau tetap ada, 
Dan selalu ada.



Aynora.nur
1 Syawal, 28 Julai 2014

Hanya Bayangan  Gurauan silam kita Hanya bayangan Harapan sekadar igauan manis Dalam mimpi indah Seorang teman yang hilan...
aynorablogs Aug 7, 2014
Oh! MyKarya!

Lelaki itu termenung. Lembayung senja datang hampiri. Langit sudah tak secerah tadi. Langkah mahu di atur pergi. Keluhan kecil terlepas jua.



Bayangan seseorang datang dan pergi, laksana rasa rindunya yang begitu. Mahu dibuang terasa sayang, hendak disimpan hati semakin lelah.

Dia lelaki. Perasaannya hanya untuk diri sendiri. Biar lukanya berdarah tak nampak di mata, dia tegar menyimpan harga sebuah ego demi menjaga hati banyak pihak. Terkadang dalam sepinya, hati menangis tak siapa yang tahu.

Dia pergi kerana terpaksa.

Rasa kasihnya, timbunan sayangnya...dia relakan dibawa pergi. Ketika dia telah tiada, hatinya rawan kosong dan hiba. Mencari cahaya dalam samar bayangan malam, bila terjaga hanya sebak yang menghuni ruang jiwa. Merelakan sebuah kepergian yang terpaksa!

Sesekali...
Dia menyelak album kenangan
Mengurai lembaran tarbiyah cinta Illahi
Yang dijalani bersama-sama
Lantas,
Sesalan tak pernah hadir
Kerana lelaki itu tak pernah memadam
Segala kebaikan yang dikongsi
Untuk melepaskannya jauh sekali

Doa demi doa dikirim
Titian silaturrahim semakin teguh
Walau tidak pernah berjumpa
Ikatan mereka takkan terlerai...

Hanya kerana cintanya untuk Allah..
Cinta dan mencintai kerana izinNya
Mengasihi pun demi takdirNya
Hanya kerana Allah, dia datang dan pergi
Meminjamkan serelung bahagia

Hiba dalam bahagia
Ketika dia telah tiada...

Lelaki itu termenung. Lembayung senja datang hampiri. Langit sudah tak secerah tadi. Langkah mahu di atur pergi. Keluhan kecil terlepas jua....
aynorablogs Aug 2, 2014
Oh! MyKarya!

Ehsan Google


Lewat dingin pagi
Ramadhan sunyi tak sempat bernyawa
Deringan suara jerit dan tangis
Bergema menyambut ruang angkasa
Yang baru nak bermunajat
Memohon restu ibadah pada sang Penyayang!

Langkah songsang penzalim insan
Tak berhenti dikaki berduri
Menguak derita wanitanya
Membelah dada para penghuni syurga Illahi
Megah mendabik kejahatan sejagat

Malam seribu bulan yang Tuhan kurniakan
Menjadi malam penuh ratapan
Manusia dianiaya, teraniaya
Longlai jasad menghirup wangian darah
Lelah hati mengangkat takbir
Memisah kasih dunia dan barzakh
Kasihi kami...ya Rabbi

Panggilan seruan
Perjuangan berterusan memakan tahun
Gerakan padu mengelap tangisan
Dengan lailatul qadar diharap ampunan
Pada Tuhan memohon keajaiban
Pengkahiran yang manis di hari kemenangan
Pencinta agamaMu bertakbir penuh rahmat.

Jika ada belas kasihMu
Ramadhan ini dinanti lagi
Menjelang tahun baru mendatang
Gantikan airmata dengan senyuman
Ampunan rahmat kemanisan
Dengan derita hati dibawa mati
Hingga Engkau menjemput kami...

Jika tidak
Peluklah Kami wahai Tuhan
Dalam kasih memberi keajaiban
Memadam terus manusia-manusia penzalim
Dari bumi Kami...


Tangisan dari hati,
Aynora.nur

Ehsan Google Lewat dingin pagi Ramadhan sunyi tak sempat bernyawa Deringan suara jerit dan tangis Bergema menyambut ruang angkasa ...
aynorablogs Jul 15, 2014
Oh! MyKarya!

Ehsan Google

Bukan bicara senyum bercerita
Ada dalam kisahnya yang lama
Bual kosong yang tergugah
Pada sinar redup yang mencelah
Usik kerdipan mata terpanah
Sedang sedih itu bertamu tak sudah...

Sesekali derap nafas wanita
Mencabar debar deria kasih
Mengelap leka titis jernih
Yang ada, sesekali tiada
Punya siapa lelah menunggu
Setahun berlalu rindu bertamu

Senyum itu berbisik merdu
Mengusap derita cinta terhenti
Di hujung usia ceritera tak lupa..

Wanita itu ada kisahnya
Senyum bernoktah di jari masa
Berlalu menatap mentari bersinar
Memanggilnya kekasih tapi tak berharap!

Nukilan:
aynora.nur

Ehsan Google Bukan bicara senyum bercerita Ada dalam kisahnya yang lama Bual kosong yang tergugah Pada sinar redup yang mencelah Us...
aynorablogs Jun 26, 2014
Oh! MyKarya!

Sabar adalah harta yang menguntungkan

Marah adalah sifat manusia yang lemah. Kerana lemahnya kita, seringkali jiwa menjadi tumbang angkara sedikit dugaan. Dendam bermaharajalela lantaran sebuah kehendak yang gagal. Kita tidak boleh terus terusan leka, hanyut diamuk rasa amarah. Bukankah Tuhan ajarkan kita supaya sabar? Sabar bukannya emas yang boleh kita bangga-banggakan, jauh sekali untuk bermegah diri. Sabar itu sebutir harta, yang jauh di sudut hati menjadi batas dan asas sebuah tindakan paling tenang. Reda lah...




Teman yang paling akrab adalah amal

Hidup yang dijalani, di mana rezeki dikutip buat mengalas perut hingga ke petang, pernahkah sedetik terlintas pada fikiran. Ada atau tidak rezeki yang sedikit itu kita syukuri? Pernahkah tanpa kata, sedekah dihulur buat mereka-mereka yang hanyut hidupnya. Lemah langkah tiada bekalan. Tegarkah kita menderum dalam dingin kereta mewah, membiarkan tangan-tangan lesu meminta sesuap rezeki kita? Amalan yang akrab yang sering kita pasungkan pada hati, pada langkah, pada tubuh, pada lidah dan juga pada mata...siapakah mereka? Siapakah teman akrab kita? Tanyakan iman, di mana diri kita di setiap hari baru bermula.

Diam lebih berharga untuk mengawal diri 

Dalam perjalanan yang berliku, menempuh cabang dugaan dan cabaran tentunya kita pernah sesekali terlajak kata dan laku. Buat apa dilayan ombak fitnah dan angin lalu yang membawa berita bisu. Diamkan sahaja semua itu. Berbalas kata dan kejian yang tak berilmu hanya membawa hati semakin kelam. Hitam itu tidak membawa keberkatan pada hati, semakin kita berbalah-balahan...fitnah menjadi biasa. Akhirnya dosa menjadi bekalan sedangkan diam boleh menghadiahkan sinar pahala buat kita, buat kamu...

Bahasa yang paling manis adalah senyum

Senyum ibarat cahaya matahari pagi bagi sebuah kehidupan yang baru bermula. Senyum punya pancaran dan pesonanya yang tulus menjadi teman sepanjang hidup, selagi ada nyawa yang dikandung badan. Senyum adalah bahasa tubuh, menggambarkan hidup bahagia insan. Jika senyum boleh mengubati lelah di sepanjang perjalananmu...kutiplah senyuman itu walau di mana kaki melangkah. 

Senyuman yang ikhlas menjadi indah dan lontaran bahasa yang mudahnya untuk dihadam oleh perasaan seorang manusia.

Diam dan sentiasa tersenyum...mencambahkan sifat sabar yang indah! Begitulah hidup berpusing dengan waktunya...

Sabar adalah harta yang menguntungkan Marah adalah sifat manusia yang lemah. Kerana lemahnya kita, seringkali jiwa menjadi tumbang angkar...
aynorablogs Jun 11, 2014